امامان این امت دوازده نفرند ۲

به گفته ابن اثیر همانند این روایت از عبدالله بن عمر و حذیفه و ابن عباس نیز روایت شده است ؛ همچنین به گفته صریح روایات نقل شده : عدد والیان 12 نفر و همگی از قریش اند .

امام علی (ع) مقصود از قریش را اینگونه بیان فرموده اند :

همه امامان از قریش اند و در این تیره از هاشم " اهل البیت (ع)" جایگزین شده اند (ولایت) برای غیر آنان روا نیست و والیان غیر از ایشان شایسته (ولایت) نباشند .(نهج البلاغه)

و نیز در جایی دیگر فرموده اند :

خداوندا ! آری ، زمین هرگز از قیام کننده به حق برای خدا خالی نخواهد شد ، این امام قائم گاه پیروز و نمایان است و گاه خائف و پنهان ، تا حجتهای خدا و نشانه های روشن الهی نابود نگردد . (ینابع الموده و احیاءعلوم دین )

امامان دوازده گانه در تورات :

ابن اثیر در کتاب تاریخ می گوید :

در تواراتی که در دست که در دست اهل کتاب است موضوعی آمده که معنای آن چنین است : خداوند متعال ابراهیم (ع) را به وجود اسماعیل (ع) بشارت داد و فرمود : اسماعیل را زیادتی بخشم و نسل او را گسترده گردانم و در بین آنان دوازده نفر را از بزرگان و فرزانگان قرار دهم (و در ادامه از قول ابن تیمیه گوید :) اینان که به وجودشان بشارت داده شده ، همان است که در حدیث جابر بن ثمره آمده و مقرر گردیده تا در میان امت پراکنده باشند ، و این که قیامت برپا نگردد مگر اینکه موجود شده باشند ، و بسیاری از یهودیانی که به اسلام مشرف شده اند ، اشتباه کرده و پنداشته اند آنان همان کسانی هستند که فرقه رافضه (شیعیان دوازده امامی) به سوی آنان دعوت کرده و از ایشان پیروی می کنند . ( و البته بشارت مورد اشاره مولف در تورات در " سفر پیدایش " تورات امروزین (عهد قدیم ، سفر التکرین ، باب 17 ، شماره 20 می باشد .)

در قرآن کریم در ضمن دعای ابراهیم (ع) و درخواست او از خدای متعال ، به این حقیقت روشن اشاره کرده است و می فرماید :

ابراهیم گفت : پروردگارا ! من برخی از ذریه خود را در بیابانی خشک در کنار خانه محترم تو جای دادم تا نماز را بر پای دارند . پروردگارا ! دلهایی از مردمان را به سوی آنها بگردان و آنان را از ثمرات روزی ده که سپاس گویند .(ابراهیم/37)

این آیه اشاره به حضرت اسماعیل و فرزندان متولد او در مکه می نماید که خداوند دعای حضرت ابراهیم (ع) در مورد ایشان را اجابت نموده و حضرت رسول (ص) و دوازده امام (علیهم السلام) را در نسل ایشان قرار داده است .

حضرت امام باقر (ع) فرموده اند : ماییم بقیه آن ذریه و عترت و دعای ابراهیم (ع) برای ما بود .

خلاصه مطلب :

نتیجه ای که از روایات ذکر شده تا اینجا تبیین می شود تعداد خلفاء (12 نفر) است و اینکه پس از آنان هرج و مرج و نابودی زمین و برپایی قیامت است . بنابراین لازم است که عمر یکی از امامان دوازده گانه برخلاف عمر عادی انسانها ، طولانی و خارق العاده باشد ؛ چنانکه اکنون وقع شده و دوازدهمین امام از ائمه اثنی عشر و اوصیای رسول خدا (ص) بدین گونه است .

ادامه دارد .........

امام زمان (عج)و علائم آخر الزمان

امام باقر (ع)  

وقتی که قائم ما قیام کند ٬  

دست خود را بر سرهای بندگان می کشد  

با این کار عقل هایشان جمع و اخلاقسان کامل می گردد .  

بحار الانوار جلد ۵۲ ص ۳۳۶ 

سیمای امام زمان (عج) ص ۱۵۲

اعجاز قرآن از نظر علوم روز

قرآن و زوجیت عمومی همه موجودات جهان

مدت ها بود که دانشمندان می دانستند تمام موجودات جهان از ذرات بسیار ریز کوچکی به نام «اتم» تشکیل شده، اما هیچکس نمی دانست این ذرات کوچک به نوبه خود دارای اجزاء فوق العاده کوچکتری هستند که بعضی دارای الکتریسیته «مثبت» و بعضی دارای الکتریسیته «منفی» می باشند.

تا این که بر اثر پیشرفت تکنیک و صنعت اتمی، در آغاز قرن بیستم گفتگوی شکستن اتم به میان آمد و بالاخره بشر با نیروی علم به درون اسرارآمیز اتم وارد شد و این دژ مجکم که نفوذناپذیر تصور می شد در برابر بشر گشوده شد، و ساختمان شگرف آن از «الکترونها» (ذرات گردنده اتم که دارای بار منفی هستند) و «پروتونها» (هسته اتم که دارای بار مثبت است) بیش از پیش آشکار گردید.

اکنون برگردیم به سوی قرآن، در یکی از آیات قرآن چنین می خوانیم:

«و مِن کُلِّ شَیءِ خَلَقنازَوجَینِ لَعَلَّکُم تَذَکَّرون» (سوره ذاریات/49)

(و از هر چیزی دو صنف آفریدیم شاید که شما متذکر شوید.)

مفسران گذشته در تفسیر این آیه به دردسر عجیبی افتاده اند، زیرا با توجه به عمومیت مفهوم «شیء»  می بایست زوجیت در تمام موجودات و تمام ذرات جهان باشد با این که علم آن روز چنین چیزی را اثبات نمی کرد.

ناچار دست به توجیه ها و تفسیرهایی برخلاف ظاهر آیه می زدند و می گفتند: منظور این است که موجودات این جهان از اصناف و انواع مختلفی تشکیل یافته، زمین و آسمان، ماه و خورشید، انسان و جماد و ... و درواقع هرکدام از اینها مانند زوجهایی هستند.

ناگفته پیداست این معنی، علاوه بر این که با مفهوم زوجیت تناسب زیادی ندارد، تعمیم آن هم مشکل است؛ زیرا به زحمت می توان برای هر موجودی نقطه مقابلی پیدا کرد و نام زوجین بر آنها گذارد.

ولی مفهوم این آیه امروز برای ما روشن است؛ زیرا می دانیم: تمام موجودات این جهان ماده بدون استثناء از ذرات اتم تشکیل یافته و هر اتم هم از دو زوج مختلف که یکی الکتریسیته مثبت و دیگری الکتریسیته منفی دارد تشکیل شده است.

آیا برای بیان این واقعیت در محیط نزول قرآن که کلمات«الکترون» و «پروتون» هنوز جزء فرهنگ های بشری نشده بودند، تعبیری رساتر و مناسب تر از زوجین (دو موجود نر و ماده) پیدا می شد؟!

این را می دانیم که دو جسم با دو الکتریسیته «ناهمنام» (مثبت و منفی) یکدیگر را جذب می کنند و دو جسم با الکتریسیته «همنام» از یکدیگر دور می شوند. و کششی که میان دو جسم با دو نوع بار الکتریکی وجود دارد شباهت کاملی با جاذبه جنسی که میان دو جنس مختلف وجود دارد نیست؟

در معنی این آیه حدیث جالبی در تفسیر «برهان» از امیرمومنان علی (ع) نقل شده است که فرمود: «مولف بین متعادیاتها و مفرق بین متدانیاتها»: (و او (خداوند) در میان قوای متخاصم جهان الفت ایجاد کرده، و در میان قوای نزدیک جدایی افکنده است!)

در مقاله بعد به موضوع قرآن و جاذبه عمومی از مجموعه اعجاز قرآن از نظر علوم روز خواهیم پرداخت.

منبع: قرآن و پیامبر                                مولف: آیت الله ناصر مکارم شیرازی