اعجاز قرآن از نظر علوم روز ۲

                                 قرآن و حرکت زمین ۲

نکته جالب دیگر تشبیه حرکت زمین به حرکت ابرها است که از این تشبیه زیبا دو چیز استفاده می گردد:

1- این که حرکت سریع را به حرکت ابرها تشبیه می کنند، حدیث «الفرصة تمّر مرّ السّحاب» (فرصت ها هم چون ابرها به سرعت درگذرند) نمونه ای از این مطلب است؛ یعنی حرکت زمین بسیار سریع است.

ابن عباس مفسر معروف اسلامی در تفسیر آیه می گوید: «ای تسیر سیرا حثیثاً مثل مرّ السحاب» یعنی با سرعت زیاد هم چون سرعت ابرها در حرکتند.

1-  حرکت ابرها با نهایت آرامش و بدون سروصدا انجام می پذیرد، حرکت کره زمین به دور خود نیز کاملا آرام و خالی از هرگونه اضطراب و سروصداست.

آیه دیگری که به حرکت زمین اشاره دارد آیه 53 سوره طه است که می گوید:

«الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الأرضَ مَهداً و سَلَکَ .... »

«پروردگار من کسی است که زمین را برای شما گهواره قرار داد و .....»

در این آیه شریفه به حرکت زمین یک اشاره زیبا و لطیفی گردیده و با یک رمز جالب، به حرکت زمین اشاره می نماید و مطلبی را که قرنها پس از نزول قرآن برای بشر روشن شد، بیان می‌کند و از کره زمین با لفظ "مهد" تعبیر می‌کند که برای بچه‌های شیرخوار به کارمی‌برند تا دراثر حرکت آن، به خواب واستراحت بپردازند. کره زمین نیز برای بشر حکم گهواره را دارد که دراثر حرکت وضعی وانتقالیش، حالت آرام بخشی به ساکنینش می‌بخشد و همانطوری که نتیجه تکان وحرکت گهواره، پرورش واستراحت بچه است، نتیجه حرکت روزانه وسالانه زمین نیز پرورش انسانها و پرورش تمام موجودات این جهان می‌باشد. اما چون این آیه در دورانی فرود آمده است که تمام مردم و دانشمندان آن دوران بر سکون وعدم حرکت زمین، عقیده داشتند وثابت بودن کره زمین در میان آنان یکی از مطالب ضروری و غیر قابل تردید محسوب می‌شد قرآن به این مساله علمی بطور اجمال و با ظرافت اشاره کرده تا آیندگان، کامل بفهمند.

در مقاله بعد به موضوع قرآن و زوجیت در جهان گیاهان از مجموعه اعجاز قرآن از نظر علوم روز خواهیم پرداخت.

اعجاز قرآن از نظر علوم روز ۱

قرآن و حرکت زمین

نخستین کسانی که حرکت کره زمین را کشف کردند «گالیله» ایتالیایی و «کپرنیک» لهستانی بودند که برای اوّلین بار این نظریه علمی را (در اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17 میلادی) مطرح کردند مخصوصا گالیله با اختراع دوربین کوچکی جنبه حسی به آن داد. اگرچه او از طرف حامیان خرافی کلیسا تکفیر شد امّا افتخار این کشف بزرگ علمی در تاریخ به نام او ثبت گردید.

پیش از گالیله نیز کسانی مسأله حرکت زمین را مطرح کرده بودند از جمله «فیثاغورس»، حکیم معروف یونانی، ولی چون نتوانسته بود دلایل کافی برای این ادّعای خود بیاورد نظر او یک عقیده مطرود و فراموش شده به حساب آمد؛ بنابراین به هنگام نزول قرآن عقیده مسلّم مردم جهان بر سکون و مرکزیت زمین بود. ولی قرآن در حدود یک هزار سال پیش از گالیله این عقیده را از لابلای آیات مربوط به اسرار آفرینش و توحید صریحا رد کرد و تصریح نمود که زمین با سرعت در گردش است. آنجا که می گوید:

«وَ تَری الجِبالَ تَحسَبُها جامِدةً و هِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنعُ اللهِ الَّذی أتقَنَ کُلَّ شَیء إنَّهُ خَبیرٌ بِما تَفعَلوُنَ» (سوره نمل/88)

«و کوهها را می بینی در حالی که چنین می پنداری که آنها در جای خود ایستاده اند در حالی که همچون ابرها در حرکتند، این صنع خداوندی است که هرچیز را استوار کرده است، همانا او به آنچه انجام می دهید آگاه است.»

این آیه به روشنی می گوید: کوهها در حرکتند اگرچه به نظر ساکن می آیند، مسلماً حرکت کوهها بدون حرکت زمینهایی که به آنها متصلند معنی ندارد و بدین ترتیب از آیه این گونه نتیجه می شود که زمین ها همه با هم در حال حرکتند، هم چون حرکت ابرها.

اما چرا قرآن کوهها را مرکز بحث قرار داده؟ شاید به این جهت است که کوهها از نظر سنگینی و وزن و پابرجایی ضرب المثلند و برای تشریح قدرت خداوند و قدرت او بر هر چیز، قرآن این تعبیر را انتخاب نموده، جایی که کوهها با این عظمت و سنگینی به فرمان خدا گردش کنند قدرت خداوند بر هر چیز به ثبوت می رسد.

                                                                                               ادامه دارد......

اعلام مراسم جشن میلاد حضرت زهرا علیها سلام

مجمع دینی مشکوة 

بمناسبت میلاد حضرت صدیقه ی طاهره فاطمة الزهرا علیها سلام  

مراسم جشنی دو شنبه 2/3/1390 از اذان مغرب به شرح ذیل برگزار  

 

می نماید : 

قرائت زیارت آل یاسین 

سخنرانی :استاد رسولیان 

مداحی: حاج جواد حبیبی – کربلایی حمید حنایی 

نشانی : خیابان ایران جنوبی کوچه قوامی بن بست شفیعی پلاک ۱