اعجاز قرآن از نظر علوم روز

قرآن و زوجیت عمومی همه موجودات جهان

مدت ها بود که دانشمندان می دانستند تمام موجودات جهان از ذرات بسیار ریز کوچکی به نام «اتم» تشکیل شده، اما هیچکس نمی دانست این ذرات کوچک به نوبه خود دارای اجزاء فوق العاده کوچکتری هستند که بعضی دارای الکتریسیته «مثبت» و بعضی دارای الکتریسیته «منفی» می باشند.

تا این که بر اثر پیشرفت تکنیک و صنعت اتمی، در آغاز قرن بیستم گفتگوی شکستن اتم به میان آمد و بالاخره بشر با نیروی علم به درون اسرارآمیز اتم وارد شد و این دژ مجکم که نفوذناپذیر تصور می شد در برابر بشر گشوده شد، و ساختمان شگرف آن از «الکترونها» (ذرات گردنده اتم که دارای بار منفی هستند) و «پروتونها» (هسته اتم که دارای بار مثبت است) بیش از پیش آشکار گردید.

اکنون برگردیم به سوی قرآن، در یکی از آیات قرآن چنین می خوانیم:

«و مِن کُلِّ شَیءِ خَلَقنازَوجَینِ لَعَلَّکُم تَذَکَّرون» (سوره ذاریات/49)

(و از هر چیزی دو صنف آفریدیم شاید که شما متذکر شوید.)

مفسران گذشته در تفسیر این آیه به دردسر عجیبی افتاده اند، زیرا با توجه به عمومیت مفهوم «شیء»  می بایست زوجیت در تمام موجودات و تمام ذرات جهان باشد با این که علم آن روز چنین چیزی را اثبات نمی کرد.

ناچار دست به توجیه ها و تفسیرهایی برخلاف ظاهر آیه می زدند و می گفتند: منظور این است که موجودات این جهان از اصناف و انواع مختلفی تشکیل یافته، زمین و آسمان، ماه و خورشید، انسان و جماد و ... و درواقع هرکدام از اینها مانند زوجهایی هستند.

ناگفته پیداست این معنی، علاوه بر این که با مفهوم زوجیت تناسب زیادی ندارد، تعمیم آن هم مشکل است؛ زیرا به زحمت می توان برای هر موجودی نقطه مقابلی پیدا کرد و نام زوجین بر آنها گذارد.

ولی مفهوم این آیه امروز برای ما روشن است؛ زیرا می دانیم: تمام موجودات این جهان ماده بدون استثناء از ذرات اتم تشکیل یافته و هر اتم هم از دو زوج مختلف که یکی الکتریسیته مثبت و دیگری الکتریسیته منفی دارد تشکیل شده است.

آیا برای بیان این واقعیت در محیط نزول قرآن که کلمات«الکترون» و «پروتون» هنوز جزء فرهنگ های بشری نشده بودند، تعبیری رساتر و مناسب تر از زوجین (دو موجود نر و ماده) پیدا می شد؟!

این را می دانیم که دو جسم با دو الکتریسیته «ناهمنام» (مثبت و منفی) یکدیگر را جذب می کنند و دو جسم با الکتریسیته «همنام» از یکدیگر دور می شوند. و کششی که میان دو جسم با دو نوع بار الکتریکی وجود دارد شباهت کاملی با جاذبه جنسی که میان دو جنس مختلف وجود دارد نیست؟

در معنی این آیه حدیث جالبی در تفسیر «برهان» از امیرمومنان علی (ع) نقل شده است که فرمود: «مولف بین متعادیاتها و مفرق بین متدانیاتها»: (و او (خداوند) در میان قوای متخاصم جهان الفت ایجاد کرده، و در میان قوای نزدیک جدایی افکنده است!)

در مقاله بعد به موضوع قرآن و جاذبه عمومی از مجموعه اعجاز قرآن از نظر علوم روز خواهیم پرداخت.

منبع: قرآن و پیامبر                                مولف: آیت الله ناصر مکارم شیرازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد