تغذیه و گیاه درمانی ۲

                  طبع خود را بشناسید : صفرا ، دم ، بلغم ، سودا 

یکی از مهم ترین اصول سنتی که شناخت بیماری ها را برای پزشک آسان مینماید و در نتیجه درمان را نیز راحت تر می کند ، قبول و معرفی طب اخلاطی است که در آن معتقدند خون انسان از چهار خلط دم ، صفرا ، سودا و بلغم تشکیل شده که میزان طبیعی آن در بدن مفید و زیادی آنها در بدن بیماری زا است.

1-     خون (دم) : معادل خون قرمز خوش رنگ است که زیادی آن در بدن ماهیچه می سازد.

2-     بلغم : معادل ماده غلیظ و لزجی است که در خون یا سایر نقاط بدن یافت می شود که زیادی آن بافت را شل و آبکی می نماید.

3-     صفرا : معادل ماده ی زرد رنگ خون است که کلسترول مشهور نیز نوعی از خلط صفرا می باشدکه زیادی آن چربی خون و هورمون های بدن را افزایش داده و بافت فیبری بدن را تکثیر می سازد.

4-     سودا : معادل رسوب خون یا املاح معدنی آن مثل کلسیم می باشد که بافت های سفت بدن مثل استخوان و ناخن و مو را می سازدو معمولا بیشتر از همه اخلاط ، سودای خون حاصل متابولیسم یا سوخت و ساز صفرای بدن ما می باشد.

نوع طبع

نوع مزاج

ارتباط با عناصر اربعه طبیعت

ارتباط طبع با فصول سال

ارتباط طبع با گروههای خونی

صفرا

گرم و خشک

آتش

تابستان

AB

دم

گرم و تر

هوا

بهار

O

بلغم

سرد و تر

آب

زمستان

B

سودا

سرد و خشک

خاک

پاییز

A و سایر گروه های خونی منفی

توضیحات بیشتر راجع به جدول و طبع خود را در ادامه مقاله بخوانید.

راههای آسان برای تشخیص طبع غالب

آیا در بیشتر حالات لباس زیاد می پوشید یا خیر؟ کسانی که طبع سرد دارند تحمل سرما را ندارند و کسانی که طبع گرم دارند تحمل گرما را ندارند. لذا بر اساس این قاعده سه دسته اقراد را میشود شناسایی کرد:

1-     افرادی که به طور واضح سرد مزاجند و معمولا بیشتر از دیگران لباس می پوشند.

2-     افرادی که گرم مزاجند و کمتر از دیگران لباس می پوشند و حتی در زمستان لباس زیادی نمی پوشند.

3-     افرادی که در زمستان لباس زیاد و در تابستان لباس کم می پوشند که اعتدال مزاج دارند.

حال در بین سرد مزاجان ، گروه بلغمی کسانی هستند که در هر چهار فصل احساس سرما می کنند ولی گروه سوداوی مزاج خیلی احساس سردی نمی کنند و در برخی از فصول سال حتی حالت عادی از نظر سرما دارند. اما در بین گرم مزاجان ، گروه صفراوی مزاج همیشه و در هر چهار فصل حرارت بدنشان بالاست و همیشه از گرما شاکی هستند اما گروه دموی مزاج ، فقط در فصول بهار و تابستان از گرما شاکی هستند و در بقیه فصول خیلی احساس بدی ندارند.

نتیجه:

1-     صفراوی ها در تمام فصول سال ، خصوصا در تابستان حرارت بدنشان بالاست، آنقدر که در هیچ فصلی نیاز به پوشانیدن بدن خود ندارند.

2-     دموی ها فقط در فصول گرم سال (یعنی در تابستان) حرارت بدنشان بالاست ولی در پاییز و زمستان به لباس گرم احتیاج پیدا می کنند.

3-     بلغمی ها ، افرادی هستند که در تمام فصول سال ، خصوصا در زمستان احتیاج مبرم به پوشیدن لباس گرم دارند.

4-     سوداوی ها در فصول سرد سال (یعنی پاییز و زمستان) به لباس گرم احتیاج دارند و در سایر فصول بر خلاف بلغمی ها ، خیلی احساس سردی نداشته و حالت عادی دارند.

5-     وبلاخره گروه پنجمی وجود دارند که اگر چه با یکی از شرایط گفته شده ی فوق منطبق بوده ولی قسمتی از بدنشان (مثل نوک انگشتان دست) همیشه سرد و یا همیشه گرم است (مثل کف پاها)  .

لازم به توضیح است که برخی از بیماریها خصیصه شان این است که قسمتی از بدن را گرم یا برعکس سرد کنند، و همین امر باعث اشتباه شما در تشخیص طبع می شود.مثلا کم خونی خصوصیتش این است که نوک انگشتان را سرد کند ویا ممکن است سینوزیت باعث احساس سردی شدید در پیشانی و ورم سر معده باعث احساس سردی زیاد در ناحیه وسط قفسه سینه گردد و لازم است شما اینگونه موارد استثنا را شناسایی کرده و حساب آنرا از طبع خویش جدا کنید.

مثلا ممکن است کسی صفراوی مزاج بوده و در همه جای بدن و در همه فصول سال احساس گرما و حرارت نماید اما در عین حال وسط قفسه سینه اش سرد باشد ؛ این بدان معناست که او علاوه بر داشتن طبع صفرا ، ورم سر معده یا ریفلاکس گوارشی هم دارد. و یا ممکن است کسی در همه جای بدن و در همه فصول سال احساس سردی کند ولی کف پاهایش اکثرا داغ باشد و این بدان معناست که او بلغمی مزاج است ولی در عین حال چربی کلسترول بالا دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد