تفسیر آیه 33 سوره اسراء

« ... وَ مَن قُتِلَ مَظلُوماً فَقَد جَعَلنا لِوَلیِّهِ سُلطاناً فَلا یُسرِف فِی القَتلِ إنَّهُ کانَ مَنصُوراً» 

 

(... و هر آن که مظلوم کشته شود، پس البته که ما برای ولیّ او حکومت و تسلط دادیم [بر قاتل] پس مباد در کشتن اسراف کند که او منصور است.) 

 

-    العیاشی: باسناده عن سلام بن المستنیر، عن أبی جعفر علیه السلام فی قوله: «مَن قُتِلَ مَظلُوماً فَقَد جَعَلنا لِوَلیِّهِ سُلطاناً فَلا یُسرِف فِی القَتلِ إنَّهُ کانَ  مَنصُوراً» قال: هُوَ الحُسینُ بنُ علّیٍّ علیه السلام قُتِلَ مَظلُوماً و نَحنُ أولِیاؤهُ و القائِمُ مِنّا علیه السلام اِذا قامَ بِثارِ الحُسَینِ علیه السلام فَیَقتُلُ حَتّی یُقالَ قد اَسرَفَ فِی القَتلِ، قال: المُسَمّی المَقتولُ الحُسینِ علیه السلام و وَلِیُّهُ القائمُ علیه السلام ، و الإسرافُ فِی القَتلِ ان یَقتُلَ غَیرَ قاتِلِهِ، [اُنّهُ کانَ مَنصوراً] فَاِنّهُ لایَذهَبُ مِن الدُّنیا حَتّی یَنتَصِرُ رَجُلٌ من آل الرَّسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم یََملأَ الارضَ عَدلاً و قِسطا! کَما مُلِئَت جَوراً و ظلماً. 

 

(تفسیر عیاشی/ج2/ص290)

 

- عیاشی: به سند خود از سلام بن المستنیر، از حضرت امام باقر علیه السلام روایت کرده در مورد فرموده خداوند: « و هر آن که مظلوم کشته شود، پس البته که ما برای ولیّ او حکومت و تسلط دادیم [بر قاتل] پس مباد در کشتن اسراف کند که او منصور است » فرمود: او حسین بن علی علیه السلام است که مظلوم کشته شد و مائیم اولیای او، و قائم از ما علیه السلام، چون بپاخیزد خون حسین علیه السلام را مطالبه نماید، پس آن قدر می کشد تا این که گفته شود در کشتن اسراف کرد، فرمود: آنکه مقتول شده حسین  علیه السلام است و ولی او قائم علیه السلام است و اسراف در قتل آن است که غیر قاتلش را بکشد [که او منصور و موید است] که همانا دنیا به پایان نرسد تا این که مردی از آل رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم یاری بگیرد که زمین را از قسط و عدل آکنده سازد همچنان که از جور و ظلم پر شده است.

سُئِلَ الحُسَینَ علیه السلام:

«لِمَ افتَرَضَ اللهُ عَزَّ و جَلَّ عَلی عَبیدِهِ الصَّومَ؟ قالَ: 

 

لِیَجِدَ الغَنیُّ مَسَّ الجُوعُ، فَیَعُودَ بِالفَضلِ عَلَی المَساکینَ.» 

 

از امام حسین علیه السلام سوال شد: 

 

چرا خداوند روزه را بر بندگانش واجب کرد؟ 

 

امام علیه السلام فرمود: 

 

برای این که ثروتمند سختی گرسنگی را بچشد و در نتیجه از زیادی ثروتش به بیچارگان کمک کند. 

 

(موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام ص692/حدیث759)

قال الحسین علیه السلام:

«اِنّا لِلّهِ و اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ و عَلَی الاِسلامِ السَّلامِ اِذ قَد بُلِیَت الاُمَّةٌ بِراعِ 

 

 مِثلَ یَزیدَ، و لَقَد سَمِعتُ رَسولَ اللهِ صلَی الله علیه و آله و سلّم یَقُولُ: اَلخِلافَةُ 

 

 مُحَرَّمَةٌ عَلی آلِ اَبی سُفیانَ.» 

 

- امام حسین علیه السلام (در پاسخ به پیشنهاد مروان بن حکم که با یزید بیعت کن) فرمود: 

 

در این صورت باید گفت: انّا للّه و انّا الیه راجعون و فاتحه اسلام را خواند، زیرا امت اسلام گرفتار چوپانی همانند یزید شده است و من خودم از رسول خدا شنیدم که می فرمود: خلافت بر آل ابوسفیان حرام است. 

 

(موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام ص285/حدیث252)