تفسیر روایی آیه 8 سوره ی تکاثر


«ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ (8)»

(پس هرآینه پرسیده خواهید شد در روز قیامت به وقت محاسبه اعمال از نعمتهایی که حق تعالی به شما داده است.)

مطابق روایات زیر مقصود از نعیم که در قیامت از آن سوال می کنند ولایت امیرالمومنین و یازده فرزند ایشان است.

(تفسیر شریف لاهیجی، جلد 4، صفحه 856)


- در عیون اخبارالرضا علیه السّلام از امام رضا علیه السّلام آمده است: مخالفان نزد حضرت صادق علیه السّلام  گفتند مراد از نعیم در این آیه طعام لذیذ و آب سرد و خواب خوش و عطر است امام صادق علیه السّلام غضبناک شده و فرمودند: خداوند چیزی را که تفضّل نموده است مورد بازخواست قرار نمی دهد و هرگز منّت نمی نهد و منّت گزاری از بندگان نیز قبیح است. ولی نعیم عبارت از محبّت ما اهل بیت و مودّت ماست، خداوند متعال پس از توحید و نبوّت، از ولایت ما می پرسد. وقتی بنده ای به آن وفا کرده باشد خداوند او را به نعیم بهشت می کشاند نعیمی که همواره دوام و بقاء دارد.»

(ترجمه تفسیر شریف صافی، جلد 6، صفحه 566)

- فی تفسیر علی بن ابراهیم اخبرنا احمد بن ادریس عن ... عن ابی عبدالله علیه السّلام قال: قلت: قول الله: «ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» قال: تسئل عن هذه الامة عمّا أنعم الله علیهم برسول الله ثمّ بأهل بیته.

از امام جعفر صادق علیه السّلام در مورد آیه آخر سوره تکاثر سوال شد، ایشان فرمودند: از این امّت از آنچه که خداوند متعال به آنان تنعّم فرموده سوال خواهد شد که ابتدا رسول خدا و سپس اهل بیت ایشان می باشند.

 (تفسیر نور الثّقلین، جلد 5، صفحه 663)

- محمد بن العباس قال حدثنا احمد بن محمد بن سعید، عن الحسن بن القاسم، عن محمد بن عبدالله بن صالح عن مفضل بن صالح، عن سعد بن عبد الله، عن اصبغ بن نباته، عن علی علیه السّلام قال: « ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ » قال نحن النعیم.

محمد بن العباس گفت خبر داد ما را احمد بن محمد بن سعید از الحسن بن القاسم از ... از اصبغ بن نباته از علی علیه السّلام که در مورد آیه مذکور سوال شد، ایشان فرمودند: نعیم ما (اهل بیت) هستیم.

(البرهان فی تفسیر القرآن، جلد 4، صفحه 503)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد