شهاد ت حضرت حمزه سید الشهدا علیه السّلام

شهادت حضرت حمزه سید الشهدا علیه السّلام 

حضرت حمزﺓ بن عبدالمطلب عموی پیامبر در روز جنگ احد (15 یا 17 شوال) در سال سوم هجری به شهادت رسید.

حضرت حمزه سید الشهدا مردی شجاع و با هیبت بود و در این جنگ به دست وحشی و به دستور هند همسر ابوسفیان به شهادت رسید.

هند به خاطر کشته شدن پدر و برادر و عمویش در جنگ بدر،ابتدا قصد نبش قبر مادر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را داشت، ولی کفار قریش از ترس نبش قبور امواتشان مانع شدند. این بود که او وحشی را با وعده هایی به کشتن پیامبر(ص) یا علی مرتضی(ع) و یا حمزه تحریک کرد. وحشی گفت:«از کشتن پیامبر و پسر عمویش علی عاجزم، ولی برای کشتن حمزه کمین میکنم»

او در میدان جنگ نیزه ای بر سینه و یا شکم مبارک آنحضرت زد و آن حضرت را شهید کرد. وقتی به هند خبر دادند، آن خبیث دستور داد سینه حضرت را بشکافد و جگر مبارک ایشان را بیرون آورد. وقتی خواست به جگر حمزه دندان بزند، دندانهی نحسش کارگر نشد. همچنین هند با خنجری گوشها ، بینی و ... آنحضرت را جدا کرد و به گردن انداخت.

پیامبر هنگامیکه حمزه را با آن وضع دیدند، گریستند و عبای مبارک خود را روی او کشیدند که خواهرش صفیه او را به آن حال نبیند و فرمودند:« یا عم رسول الله و اسد الله و اسد رسوله ... یا فاعل الخیرات، کاشف الکربات...»

امیر المومنین(ع) وفاطمه زهرا(س) و صفیه و دیگران بر آن حضرت گریستند.

پیامبر بر بدن آن خناب نماز خوانده و او را در احد دفن نمودند. بعد از چهل سال معاویه خواست نهری از احد عبور دهد با قبر حضرت حمزه برخورد نمود و سر بیل ها به پای حمزه رسید و فوراً خون جاری شد.

حضرت امام رضا(ع) به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :«بهترین برادرن من علی و بهترین عموهای من حمزه است.»

 

منابع:

منتهی الآمال           ج2 ص 39

بحار الانوار           ج15 ص281 ، ج20 ص55

حمزه سید الشهدا       ص 28 و 29

عیون اخبارالرضا(ع)   ج2 ص 61

ریاحین الشریعه        ج4 ص 350

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد