اعتماد به نفس و راههای دستیابی به آن ۴

مقاله چهارم:

وقتی فقط کاری را شروع می کنید که از قبل می دانید که می توانید آن را انجام دهید، هرگز احساس اعتماد به نفس حقیقی را در خود پرورش نمی دهید. این کاری است که اغلب ما در پنهان کردن نقص باورمان نسبت به خویشتن انجام می دهیم، همیشه آرزوهای کوچک در ذهن می پرورانیم، اگر چیزی نخواهیم، اگر به چیزی احتیاج نداشته باشیم، هرگز شکست نمی خوریم و هرگز ناگزیر نمی گردیم با این حقیقت تلخ روبرو شویم که چه ناچیز به خویشتن خود اعتماد داریم.

حقیقت این است که وقتی آرزوهای کوچک داریم، خود را خسته می کنیم. وقتی تصمیم می گیریم که چیزهایی را که به طور غیر مستقیم ما را تهدید می کنند و به چالش می خوانند، هدف ها یا روابط، بی اهمیت فرض کنیم، به خود دروغ می گوییم.

اگر همین حالا آرزویی ندارید که شما را به تلاش وادارد، احتمالاً دست از رویاها شسته اید. خیلی ها آرزویی ندارند چون مطمئن نیستند که بتوانند به آرزوهایشان جامه عمل بپوشانند. این کار آسانی است، زیرا شکستی به دنبال ندارد. اگر از شکست خوردن بهراسید، به این معنی نیست که ایرادی در شما هست، این فقط به معنای انسان بودن شماست.. اما اگر آرزویی دارید و تمام عمر برای رسیدن به آن تلاش نمی کنید و اجازه می دهید که ترس شما را عاجز کند، این احساس سالمی نیست. درحقیقت وقتی احساس می کنید عصبی یا هراسان است، به خود می گوید: از محدوده راحتی خود فراتر می روم و به سمتی جدید قدم برمی دارم، به عبارت دیگر، خیلی عالی عمل می کنم. اعتماد من مبتنی بر این باور است که به رغم ترسم تلاش خواهم کرد که در راه هدفم گام به گام پیش روم. اعتماد به نفس حقیقی به این خاطر نیست که هیچ نگرانی ندارید، اعتماد به نفس واقعی ایمان به خود به رغم ترس هایتان است. شاید ترستان را نشانه ضعف یا عدم آمادگی تعبیر می کنید، وقتی چنین اشتباهی می کنید، در همان موقعیتی که هستید می مانید و احتمالاً هرگز رضایت حقیقی را احساس نخواهید کرد. نگذارید ترس شما از شکست زندگیتان را محدود کند. وجود ترس تنها به این معناست که آرزوهایی بزرگ در سر دارید و هرچه آرزوهایتان بزرگ تر باشد، ترستان بیشتر است. به ترس خود آگاه باشید و با آگاهی از آن تلاش خود را شروع کنید. اعتمادی که تجربه می کنید به خاطر این معنی است که آرزوهایتان از ترسی که به همراه آن می آید به مراتب بزرگ تر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد