اقتصاد ۵

مکروه ، حلال و حرام در عرصه فعالیتهای اقتصادی

1- فعالیت های اقتصادی حرام :

آثار حقوقی برخی از قراردادهای بازرگانی در شریعت اسلام مورد پذیرش قرار نگرفته و در فقه اسلامی تحت عنوان مکاسب محرمه معرفی شده است .علاوه برتحریم پاره ای از فعالیتهای اقتصادی ، حکومت اسلامی مانع انجام برخی از آنها می شود و یا مجازات هایی را برای عاملین آن در نظر می گیرد .

 فعالیتهای اقتصادی ممنوع به چهار دسته تقسیم می شوند:

الف) در برخی فعالیتهای اقتصادی و معاملات موضوع قراردادها شرایط لازم را دارا نمی باشند و انعقاد قرارداد بر روی آن موارد بی حاصل و گاه موجب پیگرد قانونی است ، مانند مبادله کالاها و خدماتی نظیر:

1)    کالاهای نجس و ناپاک که دارای منافع مثبت و حلالی نیستند مثل مشروبات الکلی ؛

2)    اشیای بی ارزش مثل حشرات؛

3)    کالاهای مضر برای سلامتی مثل مواد مخدر؛

4)    خدمات مضر برای جامعه مثل تألیف ، چاپ و انتشار کتابهای انحرافی که در جامعه تأثیر سوء می گذارند و یا اشتغال به فعالیتهای هنری غیرمشروعی مانند موسیقی و غنای ممنوع و یا استفاده از آلات لهو ولعب و به طور کلی کارهای فکری و هنری انحراف زا که هر گونه کسب درآمد از این راهها حرام است . 

ب) در برخی دیگر از فعالیتهای اقتصادی انعقاد قراردادها از نظر موضوع ممکن است فاقد اشکال باشد ولی به خاطر آنکه موجب بهره برداری های ناصحیحی می گردد در فقه اسلامی ممنوع و حرام است مثل قرارداد فروش سلاح به دشمنان کشورهای اسلامی  و یا قرارداد فروش مواد اولیه به تولید کنندگانی که کالاهای ممنوع وحرامی را تولید می کنند و ما از این امر آگاهیم و به آنها مواد اولیه را می دهیم .

ج) ارائه خدمات نامشروعی که بر خلاف عدالت و امنیت اجتماعی باشد مثل همیاری با ستمگران در ارائه خدماتی نظیر رانندگی ، نویسندگی ، مقاطعه کاری (ساختمان سازی ، راه سازی) برای آنها که باعث تقویت آن دشمنان می گردد .

د) قمار بازی ، رشوه خواری و معاملات ربوی نیز از شیوه های کسب درآمد حرام می باشند که در کشورهای غیر اسلامی آزادانه صورت می گیرند .  

2- فعالیت های اقتصادی حلال :

انسانها از دیر باز برای جلوگیری از هرگونه نزاع و اختلاف در امور اجتماعی و به خصوص در فعالیتهای اقتصادی به انعقاد قرارداد پرداخته اند .

در شریعت اسلامی بسیاری از این قراردادها تأیید یا تصحیح شده و پای بندی به آنها لازم شمرده شده است ؛ از جمله این قراردادها که معمولاً بازرگانان از آن بهره می گیرند عبارتند از:

بیع (خرید و فروش) ، مضاربه ، مزارعه ، مساقات ، جعاله ، مشارکت ، اجاره و... که به توضیح آنان در نوشته بعدی خواهیم پرداخت .

نظرات 2 + ارسال نظر
آسمان سیاه هست پنج‌شنبه 14 مرداد 1389 ساعت 06:11 ب.ظ http://www.danyal.ir

ممنون از اطلاع رسانی خالصانه حضرتعالی ولی ای کاش اشاره میکردید در بحث معاملات یک بحث مالیت هست و یک ملکیت ....که اشیای بی ارزشی که نام بردید هر چند مالیت ندارد و معامله آنها حرام است ولی ملکیت دارد
به عبارت دیگر برای یک دانه گندم قیمتی متصور نیست که بخواهد مورد معامله قرار بگیرد ولی کسی هم نمیتواند همین یک دانه گندم را از مال کسی بدون اجازه حتی با قید عدم مالیت خارج کند ... و ما نمیتوانیم اشیای بی ارزشی را که از معامله منع شده اند ولی در ملکیت شخص دیگری هستند را تلف نماییم ..
موفق باشید

ثنائی فر دوشنبه 18 مرداد 1389 ساعت 08:08 ق.ظ http://www.sanae.blogfa.com

عالی
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد