آیات علمی قرآن

در آیه 80 سوره یس داریم :

ترجمه : آن خدایی که از درخت سبز برای انتفاع شما آتش قرار داده تا وقتی که بر افروزید .

تفسیر : در آیه قبل خداوند از زنده شدن مردگان در قیامت سخن گفته است و در این آیه برای نزدیک تر کردن این معنا به ذهن که چگونه چیز مرده زنده می شود ، جواب می دهد :

نور و حرارتی که توسط آفتاب در فضا پراکنده می شود و برگ و شاخه ی درختان را نوازش و پرورش می دهد هرگز نابود نمی شود  ( قضیه پایستگی جرم و انرژی در فیزیک ) بلکه تغییر چهره داده و دور از چشم ما در درون ذرات چوب و برگ درختان پنهان شده است و هنگامی که یک شعله ی آتش به چوب می رسد تمام آن چه از انرژی آفتاب ( انرژی خورشیدی ) در درخت پنهان بود ظاهر می شود ، بی آن که حتی به اندازه ی روشنایی یک شمع در یک زمان کوتاه از آن ( همان انرژی خورشیدی ) کم شده باشد . به این ترتیب رستاخیز انرژی می تواند به خوبی رستاخیز انسان ها را بیان نماید . ( می توان از روی پایستگی جرم و انرژی که مهم ترین قانون اثبات شده در فیزیک است ، معاد جسمانی و روحانی را توجیه کرد )

با این توضیح معلوم می شود که چرا آیه فرمود : " درخت سبز " چون فقط این درخت است که قابلیت ذخیره کردن نور آفتاب را دارد و الا چوب خشک فاقد انرژی گیری از آفتاب است .

قانون بقای انرژی چیست ؟

طبق این قانون هیچ انرژی از بین نمی رود و به وجود نمی آید ، فقط از نوعی به نوع دیگر تبدیل می شود . همچنین هیچ جِرمی در این دنیا کاهش نمی یابد مگر اینه این جِرم تبدیل به انرژی گردد که روزی می توان دوباره این انرژی را به جرم اولیه تبدیل کرد .                                                   

                                                  نوشته ی : هدی صلواتی نیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد