گلواژه های فاطمی

 

 

۴۰-    جابر و صحیفه حضرت زهرا ( علیها السلام )  

 مطالب و مباحث صحیفه حضرت زهرا ( علیها السلام ) جزو اسرار الهی بوده و فقط در اختیار اهل بیت پیامبر قرار داشت ...

، اما برخی اصحاب رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) مانند جابر بن عبدالله انصاری ، با اجازه حضرت زهرا ( علیها السلام ) فقط از مباحث کلی آن تا حدودی اطلاع پیدا کرده و یا برخی از صفحات آن را دیده اند.

جابر نقل می کند : خدمت حضرت زهرا ( علیها السلام ) رسیدم ، صحیفه نورانی را دیدم . پرسیدم : چه کتابی است ؟ فرمود :

این کتابی است که خدا آن را به پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) اهدا فرمود ، در این کتاب نام پدرم و شوهرم و اسم دو فرزندم و امامانی که همه از فرزندان من می باشند وجود دارد . رسول خدا آن را به من عطا فرمود  ، تا خوشحالم کند .

جابر گفت : دوازده نامی که در این کتاب است چه کسانی می باشند ؟ فرمود :

این نام های جانشینان پیامبر ، اول آن ها علی ( علیه السلام ) و یازده نفر دیگر که همه از نسل من می باشند و آخرین آن ها حضرت قائم ( علیه السلام ) است .

جابر می گوید : درست که نگاه کردم دیدم ، نام محمد در 3جا و نام علی در 4مورد ثبت شده است . 

                                                                                                                                                                                                                    بحار الانوار ج 36 ص 194 و کمال الدین ص 178 و عیون الاخبار ص 25 

                                                                                                                          ۸۹/۳/۱۲   

 ۳۹-    شکوه از خیانت منافقان کینه توز 

ام سلمه می گوید : خدمت حضرت زهرا ( علیها السلام ) رسیدم و پرسیدم : ای دختر رسول خدا ! شب را چگونه صبح کردی ؟ حالت چگونه است ؟ فرمود :

روزگار می گذرانم در میان حزن شدید و اندوه عظیم ، در حالی که پیامبر از دست رفته و وصی او مظلوم واقع شده است . سوگند به خدا ! حشمت و عظمت آن کس دریده و نابود شد ، که بر خلاف حکم خدا در قرآن و سنت و سفارش پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) در تاویل و تفسیر قرآن ، حق امام او را غصب کردند و به دیگران سردند .

این گونه برخورد های خصمانه ، از کینه توزی های جنگ بدر و خونخواهی کشتگانشان در جنگ احد است که در درون قلب نفاق آمیز و اندیشه فتنه انگیزشان پنهان بوده است و تا کنون جرات اظهار آن را نداشتند ، تا در آن هنگام که حکومت الهی بازیچه دست قدرت طلبان گردید و امام به حق منزوی شد ، آتش کینه های دیرینه شان زبانه کشید و باران مصیبت ها و مشکلات را بر ما فرو ریختند و رشته های ایمان را دریدند و نسبت به وعده های الهی در حفظ و پاسداری از رسالت پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) و دفاع از پرهیزکاران و مومنان چه زشت عمل کرده اند . اما افسوس که در جهت انتقام گرفتن از پدران مشرک و منافق خود ،که در جنگ های اسلامی علیه اسلام جنگیدند و کشته شدند و به دنیا روی آوردند و فریب دنیا را خوردند .

بحار الانوار ج 43 ص 157 و مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 205 و 49 

                                                                                                                                  ۸۹/۳/۱۱

 

 

۳۸-  دعای معروف آن حضرت  

سلمان فارسی نقل می کند : حضرت زهرا ( علیها السلام ) پس از ملاقات با حوریان بهشتی ، از خرمای خوش بویی که به آن حضرت تقدیم داشتند ، مقداری به من عطا فرمود ، که در شهر مدینه با هر یک از اصحاب رسول خدا ( صلی الله علیه و آله )  ملاقات کردم ، می گفت : چه عطر دلنشینی ، آیا مشک ناب با خود داری ؟ این ماجرای شگفتی آور را برای حضرت فاطمه ( علیها السلام ) باز گو نمودم ، در حالی که متبسم و خوشحال بود ، فرمود :این خرمای معطر بهشتی از درختی است که برای یکی از دعاهای من آفریده شد و من آن را از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) آموختم و آن دعا این است :

به نام خدای نور . به نام خدایی که به هر چیز می گوید باش ، پس ایجاد می شود . به نام خدایی که چشم ها و نگاه های پنهان و راز سینه ها را می داند . به نام خدایی که نور را از نور آفرید . به نام خدایی که به نیکی یاد می شود . به نام آن که نور را بر کوه طور نازل کرد . به اندازه ای معین . در نوشته ای بر پیامبر عظیم .

مهج الدعوات  ص 7 و 140 و بحار الانوار ج 92 ص 37 و دلائل الامامه ص 28 

                                                                                                                              ۸۹/۳/۱۰

۳۷-    دعای آن حضرت در روز جمعه  

حضرت زهرا ( علیها السلام ) نسبت به دعای روز جمعه از رسول اعظم ( صلی الله علیه و آله ) نقل فرمود :

در روز جمعه ساعتی است که هر خواسته خیر و نیکویی در آن ساعت به اجابت می رسد . پرسیدم یا رسول الله ! کدام ساعت است . فرمود : آن گاه که نصف خورشید در افق پنهان شود .

از آن پس حضرت زهرا ( علیها السلام ) در این ساعت از غروب جمعه ، در دعا و خیر خواهی مسلمانان همت می نمود و فردی را می گماشت تا غروب خورشید را به او اطلاع دهد .

وسائل الشیعه ج 5 ص 29 و معانی الاخبار ص 399 و دلائل الامامه ص 4 

                                                                                                                                                                          ۸۹/۳/۹

۳۶-    آن چه برای زنان نیکوست و ساده زیستی فاطمه ( علیها السلام )  

امام علی ( علیه السلام ) فرمود : خدمت پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) بودیم ، آن حضرت پرسید : چه چیزی برای زنان نیکو و رواست ؟

حضرت  فاطمه ( علیها السلام ) پاسخ داد :

آن چه برای زنان نیکو است ، اینکه بدون ضرورت مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز او را ننگرند.

روزی پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) وارد منزل  حضرت  فاطمه ( علیها السلام ) شد . دخترش را دید که روی زمین نشسته ، با یک دست فرزندش را در آغوش گرفته ، شیر می دهد و با دست دیکر با آسیاب دستی گندم ها را آرد می کند ، اشک در چشمان رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) حلقه زد و فرمود :

دخترم ! تلخی ها و مشکلات دنیا را به یاد شیرینی و سعادت بهشت برخود گوارا ساز .

حضرت فاطمه ( علیها السلام ) در جواب پدر فرمود :

ای رسول خدا ! حمد ، شکر و سپاس سزاوار خداست ، در برابر نعمت های بیکرانه او .

بحار الانوار ج 43 ص 86 و مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 342 

                                                                                                                        ۸۹/۳/۸

 

 

۳۵-    ایثار فاطمه ( علیها السلام )  

عرب تازه مسلمانی در مسجد مدینه از مردم کمک خواست ، پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) به اصحاب خود نگریست . سلمان فارسی برخاست تا نیاز آن بیچاره را بر طرف سازد ، هر جا رفت با دست خالی برگشت . با نا امیدی به طرف مسجد می آمد که چشمش به منزل حضرت فاطمه        ( علیها السلام ) افتاد ، با خود گفت : فاطمه ( علیها السلام ) سرچشمه نیکوکاری است . درب خانه را کوبید و داستان عرب مستمند را شرح داد . حضرت زهرا ( علیها السلام ) فرمود : 

ای سلمان ! سوگند به  خداوندی که حضرت محمد را به پیامبری برگزید ، سه روز است غذا   نخورده ایم و فرزندانم حسن و حسین ( علیهم السلام ) از شدت گرسنگی بی قراری می کنند و خسته و مانده به خواب رفته اند . اما من ، نیکی و نیکو کاری را که در خانه مرا کوبیده است رد  نمی کنم .

آن گاه پیراهن خود را به سلمان داد تا در مغازه شمعون یهودی گرو گذاشته ، مقداری خرما و جو قرض بگیرد . سلمان فارسی می گوید : پس از  دریافت خرما و جو به طرف منزل فاطمه ( علیها السلام ) آمدم و گفتم : ای دختر رسول خدا !مقداری از این غذا ها را برای فرزندان گرسنه ات بردار .

حضرت پاسخ داد :

ای سلمان ! این کار را فقط برای خدای بزرگ انجام دادیم و هرگز از آن چیزی بر نمی داریم .

احقاق الحق ج 10 ص 321 و بحار الانوار ج 43 ص 73 و کتاب عوالم ج 11 ص 168 

                                                                                                                                   ۸۹/۳/۷

۳۴-    دفاع از امیر المومنین ( علیه السلام ) و تهدید به نفرین  

امام صادق ( علیه السلام ) فرمود : در آن لحظه ای که حضرت امیر ( علیه السلام ) را به سوی مسجد می کشیدند و هیچ کس در آن غربت و تنهایی دفاع نمی کرد ، حضرت زهرا ( علیها السلام ) خود را به امام رساند و خطاب به عمر ( لع ) فرمود : 

ای پسر خطاب ! سوگند به خدا سوگند به خدا اگر کراهت نداشتم که بی گناهان مدینه گرفتار بلای الهی شوند ، نفرین می کردم و آنگاه می فهمیدی که نفرین من خیلی زود تحقق می پذیرد .

اصول کافی ج 1 ص 460 و الوافی ج 2 ص 188 

                                                                                                  ۸۹/۳/۶

۳۳-   دفاع از امیر المومنین ( علیه السلام ) در مسجد و تهدید به نفرین  

آنگاه که امیر المومنین ( علیه السلام ) را مظلومانه و با ستم به مسجد بردند ، حضرت زهرا ( علیها السلام ) وارد مسجد شد و فرمود :

رها کنید پسر عموی مرا ؛ قسم به آن خدایی که محمد ( صلی الله علیه و آله ) را به حق برانگیخت ، اگر از علی ( علیه السلام ) دست بر ندارید ، گیسوان خود را پریشان کرده و پیراهن رسول خدا       ( صلی الله علیه و آله ) را بر سر افکنده و در برابر خدا فریاد خواهم زد ، یقین بدانید که ناقه صالح در نزد خدا از من گرامی تر و بچه آن ناقه نیز از فرزندان من قدر و قیمتش زیاد تر نبود .

کتاب عوالم ج 11 ص 211 و مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 118/340 

                                                                                                                           ۸۹/۳/۵

 

 

۳۲-    سوگ رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) و تنهایی امیر المومنین ( علیه السلام ) 

حادثه عظیم و غمبار رحلت پیامبر گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله ) ، امت اسلامی را غرق در ماتم کرده بود و فاطمه ( علیها السلام ) هم در فراق پدر می سوخت و شاهد غربت و انزوای اسلام بود . از یک سو قدرت طلبی ها و زنده شدن دوباره ارزش های جاهلی را مشاهده می نمود و از سویی دیگر تجاوز و تهاجم به حریم ولایت را نظاره گر بود ، کوهی از غم و درد بر جان نورانیش سنگینی می کرد ، درد آلود لب به فریاد گشود و خطاب به پدر چنین فرمود :

پدر جان ! دریغ  و آه از فراق تو . ای پدر چه بسیار بزرگ است تاریکی و ظلمتی که در مجالس پس از تو مشاهده می گردد و من از تو دور مانده ، از تو دریغ و افسوس می خورم که هر چه زود تر نزد تو آیم .

در عزای تو اباالحسن امین سوگوار است . پدر دو فرزندن حسن و حسین ، برادر و امام برگزیده و دوست بی مانند تو ، همو که در کودکی او را بزرگ و تربیت کردی و سپس برادر خواندی . او که از بزرگ ترین دوستان و محبوب ترین اصحاب در پیشگاه تو بود . او که در پذیرش اسلام از همه پیشی گرفت و یاور دین گشت و هجرت کرد .

ای پدر بزرگوار ! ای بهترین انسان ها ! اکنون بیا و بنگر که او را مانند اسیران به طرف بیعت تحمیلی می کشند و می برند . پدر جان ! غم سوگواری تو ، ما را فرا گرفته و در هم کوبیده است و گریه های مداوم ، قصد جان ما را دارد و بدی روزگار دامنگیرمان شده است .

فریاد ای محمد ! فریاد ای دوست ! فریاد ای پدر ! فریاد ای اباالقاسم ! فریاد ای احمد ! فریاد از کمی یاران و یاوران ، فریاد از ناله بسیار ، فریاد از مشکلات فراوان ، فریاد از مصیبت و اندوه زیاد ، فریاد از مصیبت جانکاه !

پس از آن سخنان درد آلود و غمبار ، صیحه ای زد و بیهوش بر زمین افتاد .

ریاحین الشریعه ج 1 ص 249 و احقاق الحق ج 10 ص 427 الی 430 

                                                                                                                               ۸۹/۳/۴

 

 

۳۱-  غم از دست دادن رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) 

از معاذ بن جبل نقل شده است که فاطمه ( علیها السلام ) پس از وفات  رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فراوان می گریست و می فرمود :

آه ای پدر ! پس از تو باید شکوه های دل را به حضرت جبرییل گفت . آه که با وفات تو خبر های آسمانی قطع شد و آه ای پدر ! دیگر برای همیشه از طرف خدا وحی فرو فرستاده نمی شود .

صحیح بخاری ج 5 ص 15 و احقاق الحق ج 10 

                                                                                                                            ۸۹/۳/۳

 

۳۰-   آداب غذا خوردن  

 

حضرت زهرا ( علیها السلام ) درباره آداب غذا خوردن و بهداشت عمومی فرمود :

در سر سفره غذا 12 کار نیک وجود دارد که سزاوار است هر مسلمانی آنها را بشناسد . 4 مورد واجب ، 4 مورد مستحب و 4 مورد نشانه ادب و بزرگواری است . و اما 4 عمل واجب : 

   شناخت و معرفت پروردگار ( بدانیم که نعمت ها از اوست )

 راضی به نعمت های خدا بودن

   گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز غذا

  سپاس گزاری خدا در پایان ( و گفتن الحمدلله ربّ العالمین 

و 4 عمل مستحب عبارتند از :

وضو گرفتن قبل از غذا   

نشستن به جانب چپ

در حال نشسته غذا خوردن

غذا خوردن با سه انگشت 

و آن چهار عملی که نشانه ادب و بزرگواری است ، عبارتند از :

 از غذای پیش روی برداشتن

لقمه ها را کوچک برداشتن

غذا را به خوبی جویدن

 کمتر در صورت دیگران نگاه کردن

 نفائس اللّباب ج 3 ص 124 ( مخلوط ) و کتاب عوالم ج 11 ص 629 

                                                                                                                                         ۸۹/۳/۲

 

 

 

۲۹-    وصیت نامه نوشته شده  

پس از وفات  حضرت زهرا ( علیها السلام ) ، حضرت امیر ( علیه السلام ) وصیت نامه نوشته شده همسرش را در آورد و گشود و مطالعه فرمود . عبارات و مطالب ارزشمند آن چنین بود : 

به نام خداوند بخشنده مهربان

این وصیت نامه فاطمه ، دختر رسول خداست . در حالی وصیت می کند که شهادت می دهد ، خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد ( صلی الله علیه و آله ) بنده و پیامبر اوست و بهشت حق است و آتش جهنم حق است و روز قیامت فرا خواهد رسید و شکی در آن نیست و خداوند مردگان را زنده وارد محشر می کند .

ای علی ( علیه السلام ) ! من فاطمه دختر محمد هستم ، خدا مرا به ازدواج با تو در آورد ، تا در دنیا و آخرت برای تو باشم . تو از دیگران بر من سزاوارتری . حنوط ، غسل و کفن کردن مرا در شب به انجام برسان و شب بر من نماز بخوان و شب مرا دفن کن و به هیچ کس اطلاع نده . تو را به خدا  می سپارم و بر فرزندانم تا روز قیامت سلام و درود می فرستم .

بحار الانوار ج 43 ص 214 و وسائل الشیعه ج 13 ص 311 و دلائل الامامیه ص 42 

                                                                                                                                          ۸۹/۳/۲

۲۸-    مبارزات امیر ( علیه السلام ) از زبان فاطمه ( علیها السلام ) 

در آن روزها که امام علی ( علیه السلام ) را دست کفر ، شرک و نفاق به انزوا کشاند ، حضرت زهرا   ( علیها السلام ) در میان مهاجرین و انصار ، سوابق مبارزاتی امیرالمومنین ( علیه السلام ) را یک به یک بر شمرد ، تا حجت را بر آن ها تمام کند .

حضرت زهرا ( علیها السلام ) فرمود : 

پس از بعثت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) ، هر گاه مشرکین آتش جنگ بر افروختند ، خدا آن را خاموش کرد و هر گاه شیطان سر برداشت ، یا مشرکی ندا می داد تا یورش بیاورد ، رسول خدا    ( صلی الله علیه و آله ) علی ( علیه السلام ) را در کام سختی ها و شعله ها می انداخت .

وعلی ( علیه السلام ) بر جای ننشست ، تا بر سر و مغز مخالفان کوبید و با شمشیر مشکلات و  تهاجمات را از سر راه اسلام برداشت ، علی ( علیه السلام ) برای خدا این رنجها را تحمل نمود و در تحقق فرمان های الهی تلاش کرد . یار نزدیک پیامبر و بزرگ و سرور دوستان خدا بود .

همواره دامن همت به کمر زده ، نصیحت گر ، تلاش گر و کوشا بود و در راه خدا از سرزنشِ سرزنش کننده ای بیم به خود راه نداد ، در آن روزهایی که شما مردم در رفاه و آسایش آرمیده بودید . 

۸۹/۳/۱

 

۲۷-    وصیت به خواندن قرآن در شب اول قبر 

در کلمات ارزشمند دیگری به امام علی ( علیه السلام ) وصیت کرد که : 

وقتی من وفات کردم ، تو غسل و کفن مرا به عهده گیر و بر من نماز بگزار و مرا در قبر قرار ده . دفنم کن و سنگ قبر را بر روی قبرم بگذار و خاک بر آن بریز و آن را هماهنگ کن .

آن گاه بالای سرم ، روبروی من بنشین و زیاد قرآن بخوان و دعا کن ، زیرا در چنین لحظه هایی ، میت به انس گرفتن با زندگان محتاج است . من تو را به خدا می سپارم و درباره فرزندانم سفارش به نیکو کاری دارم .

بحار الانوار ج 79 ص 27 و مصباح الانوار 

                                                                                                                                      ۸۹/۲/۳۱

۲۶-    وصیت به مخفی بودن مراسم تدفین 

حضرت زهرا ( علیها السلام ) در تداوم مبارزات منفی علیه کودتاگران سقیفه ، به امیرالمومنین ( علیه السلام ) وصیت کرد : 

همانا من به تو وصیت می کنم : غسل و کفن کردن مرا ، کسی غیر از تو انجام ندهد و وقتی وفات کردم ، مرا شب دفن کن و هیچ کس را خبر مکن و ابوبکر ( لع ) و عمر ( لع ) را نیز مطلع نساز و تو را سوگند می دهم ! به حق رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) ، ابوبکر و عمر بر جنازه من نماز نخوانند . 

کشف الغمه ج 2 ص 68 و بحار الانوار ج 43 ص 159 و ج 78 ص 255 

                                                                                                                                ۸۹/۲/۳۰

  

۲۵-    وصیت های فاطمه ( علیها السلام )  

  

حضرت فاطمه ( علیها السلام ) در لحظه های واپسین زندگی ، به امیر المومنین ( علیه السلام ) وصیت کرد :

ای اباالحسن ! لحظه ای بیشتر از زندگی ام نمانده است و زمان کوچ کردن و خداحافظی فرا رسیده است . سخنان مرا بشنو ، زیرا پس از این صدای فاطمه را هرگز نخواهی شنید . تو را وصیت می کنم ای ابا الحسن ! که مرا فراموش نکنی و پس از وفاتم ، همواره مرا زیارت نمایی .

کتاب زهره الریاض و کوکب الدرّی ج 1 ص 253  

                                                                                                                       ۸۹/۲/۲۹

                                                                            

۲۴-    مشاهدات عینی حضرت زهرا ( علیها السلام ) 

امام صادق ( علیه السلام ) مشاهدات غیبی و کرامات حضرت زهرا ( علیها السلام ) را ، در واپسین لحظه های حیات چنین نقل فرمود : آن هنگام که فاطمه ( علیها السلام ) - بین مغرب و عشا - در حال احتضار بود نگاه تندی کرد و فرمود :

( سلام بر جبرییل ، سلام بر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) ، خدایا با رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) هستم ، خدایا در رضوان و جوار رحمت تو و در خانه تو ، دارالسلام هستم )

بعد به حاضران فرمود : آیا آنچه می بینم شما هم می بینید ؟ بعضی از حاضران گفتند : ای دختر رسول خدا ! چه می بینی ؟ فرمود : اینجا سواران آسمانی قرار دارند . آن جبرئیل و این رسول خدا   ( صلی الله علیه و آله ) است که می فرمایند : ای دخترم ! نزد ما بیا که آن چه از نعمت ها و رضوان الهی در پیش داری ، برای تو بهتر است .         

بحار الانوار ج43 ص 200 و کتاب عوالم ج11 ص 610 

                                                                                                                              ۸۹/۲/۲۸

 

 

۲۳- تحمل فقر 

روزی حضرت امیر ( علیه السلام ) فرمود : فاطمه جان ! آیا غذایی موجود است تا بیاوری ؟ حضرت زهرا ( علیها السلام ) پاسخ فرمود : 

( سوگند به خداوندی که حق و قدر تو را بزرگ شمرد ! سه روز است که غذای کافی در منزل نداریم و همان مقدار ناچیز خوراکی را به شما بخشیدم و خود گرسنگی را تحمل نمودم . )

حضرت امیر ( علیه السلام ) فرمود : چرا اطلاع ندادی ؟

پاسخ داد :

( رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) مرا نهی فرمود که چیزی از تو درخواست نمایم و به من فرمود : چیزی از پسر عمویت درخواست مکن ، اگر چیزی برای تو آورد بپذیر و الا تو درخواست چیزی نداشته باش . )  

پس از شنیدن سخنان و مشاهده ایثارگری فاطمه ( علیها السلام ) ، حضرت امیر ( علیه السلام ) از منزل خارج شد و با وام گرفتن از دوستان ، مشکلات خانواده را بر طرف کرد . 

حدیث از بحار ج 14 ص 197 و احقاق الحق ج 10 ص 314 و البدایه و النهایه ج 6 ص 111 

                                                                                                                                    ۸۹/۲/۲۷

۲۲-   گریه های مداوم فاطمه ( علیها السلام ) 

پس از وفات رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) و پیش آمدن مشکلات و وارد شدن مصیبت ها بر اهل بیت ( علیهم السلام ) ، عزاداری و گریه های حضرت زهرا ( علیها السلام ) تداوم داشت و طبیعی بود که سران حکومت کودتا ، احساس خطر کنند . 

افرادی را خدمت امیر المومنین ( علیهم السلام ) فرستادند تا گریه ها و عزاداری حضرت فاطمه ( علیها السلام ) را کنترل نماید . امام علی ( علیه السلام ) به آن حضرت اطلاع دادکه گروهی آمده اند که گروهی آمده اند و می گویند : فاطمه ( علیها السلام ) یا شب گریه کند یا روز ! 

حضرت فاطمه ( علیها السلام ) جواب داد : 

" ای ابا الحسن ، چقدر اندک است ، ماندن من در میان مردم و چقدر نزدیک است ، زمان پنهان شدن من از جمعشان ! سوگند به خدا ! هرگز سکوت نمی کنم ، نه در شب و نه در روز ، تا این که به پدرم رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) ملحق گردم .

حضرت علی ( علیه السلام ) فرمود : هر طور دوست داری عمل کن ! 

و آن گاه جایی را در بقیع به نام بیت الاحزان برای فاطمه ( علیها السلام ) درست کرد ، تا به عزاداری و گریه های خود ادامه دهد .  

بحار الانوار ج 43 ص 177 و 174 و کوکب الدرّی  ج 1 ص 242 

                                                                                                                                 ۸۹/۲/۲۶

۲۱-   روایت اسماء در شهادت حضرت زهرا ( علیها السلام )   

اسماء بنت عُمَیس ( همسر جعفر طیار ) می گوید : هنگام شهادت حضرت زهرا ( علیها السلام ) در کنار او بودم . به من فرمود :   

" هنگام وفات پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) ، حضرت جبرئیل ، مقداری از کافور بهشتی برای رسول خدا آورد . پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) آن را سه قسمت کرد . یک قسمت آن را برای خود برداشت ، قسمت دیگر آن را برای علی ( علیه السلام ) و قسمت آخر را برای من گذاشت ، که (وزن) آن چهل درهم بود . ای اسماء آن مقدار کافور را بیاور و کنار سرم بگذار ، اندکی صبر کن و در انتظار من باش . سپس مرا صدا بزن . اگر جواب تو را ندادم ، بدان که به پدرم رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) ملحق شده ام "   

اسماء می گوید : اندکی صبر کردم و آنگاه فاطمه ( علیها السلام ) را صدا زدم ، جوابی نشنیدم ، دانستم که به ملکوت اعلی پیوسته است .

 

حدیث از کشف الغمه ج 2 ص 62 و بحار الانوار ج 43 ص 186 

                                                                                                                                ۸۹/۲/۲۵

 

۲۰-    ارزش علم و عالم دینی 

امام علی ( علیه السلام ) نقل کرد که روزی یکی از زنان مدینه خدمت حضرت زهرا ( علیها السلام ) رسید و گفت : مادرپیری دارم که درباره مسائل نماز سوالاتی دارد و مرا فرستاده است تا مسائل شرعی نماز را از شما بپرسم .

 

حضرت زهرا ( علیها السلام ) فرمود : بپرس . آنگاه مسائل فراوانی مطرح کرد و پاسخ شنید . در ادامه پرسش ها ، آن زن خجالت کشید و گفت : ای رسول دختر خدا ! بیش از این نباید شما را به زحمت اندازم .

 

حضرت فاطمه ( علیها السلام ) فرمود :

" باز هم بیا و آن چه سوال داری بپرس . آیا اگر کسی را روزی اجیر نمایند که بار سنگینی را به بام ببرد و در مقابل صد هزار دینار طلا مزد بگیرد ، چنین کاری برای او دشوار است ؟ "

گفت : خیر . حضرت ادامه داد :

" من هر مساله ای را که پاسخ می دهم ، بیش از فاصله بین زمین و عرش ، گوهر و لؤلؤ پاداش می گیرم ، پس سزاوار است که بر من سنگین نیاید .

بحار الانوار ج 2 ص 3 و لئالی الاخبار ج 2 ص 254 

                                                                                                                                 ۸۹/۲/۲۴

                                                                                 

۱۹- شادی ملائکه در پیروزی مؤمنین   

دو نفر از زنان مدینه در یک مسأله دینی و  عقیدتی اختلاف پیدا کردند . یکی از آنها از دوستان فاطمه ( علیها السلام ) و زنی مؤمن و دیگری از دشمنان اهل بیت ( علیهم السلام ) و فاسد بود .نزاع و خصومت را خدمت حضرت زهرا ( علیها السلام ) کشاندند .

آن حضرت پس از شنیدن ادعا و استدلال هر یک ، با دلیل و برهان قانع کننده ، نظر زن مؤمنه را اثبات کرد و ادعای دیگری را باطل دانست ، به گونه ای که هر دو نفر پذیرفتند . پس از پایان یافتن اختلاف و نزاع ، زن مؤمنه اظهار خوشحالی کرد که حق پیروز و باطل محکوم شد .

حضرت زهرا ( علیها السلام ) فرمود

انَّ فَرَحَ المَلائِکَهِ بِاستِظهارِکِ عَلَیها اَشَدُّ مِن فَرَحِکِ وَ اِنَّ حُزنَ الشَیطانِ وَ مَرَدَتِهِ بِحُزنَها عَنکِ اَشَدُّ مِن حُزنِها 

" همانا شادی فرشتگان در غلبه تو بر آن زن فاسد ، بیش از شادی توست و اندوه و نگرانی شیطان و دوستان شیطان در این شکست ، بیشتر و شدید تر از آن زن شکست خورده است .

احتجاج طبرسی ج1 ص18و کتاب عوالم ج 11ص 627 

                                                                                                                         ۸۹/۲/۲۳

۱۸-   شادی فاطمه ( علیها السلام ) از خبر شهادت 

نزدیکان پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) دیده بودند که در هنگام وفات رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) صحبت های خصوصی و سرّی بین آن حضرت و حضرت زهرا ( علیها السلام ) صورت پذیرفت که در ابتدا زهرا ( علیها السلام ) گریست و در پایان صحبت آن حضرت ، شاد و خندان ، اشک ها را پاک می کرد .جای سوال بود که علت گریه و سبب شادی و خنده چه بود ؟

 

پس از وفات پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) از حضرت زهرا ( علیها السلام ) پرسیدند ، جواب داد علت گریه نخستین این بود که : 

در ابتدا رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) به من اطلاع داد که :" جبرییل هر سال یک بار قرآن را به من عرضه می فرمود ، ولی امسال و هم اکنون دو بار عرضه کرد . من مرگ و وفات خود را نزدیک می بینم . دخترم با تقوا باش و صبر پیشه کن " من با شنیدن این خبر گریستم .

سپس در ادامه فرمود : " دخترم ! هیچ زنی در مقام و منزلت مانند تو نیست ، پس در صبر و بردباری مانند کمترین زنان نباش و این را بدان که تو نخستین کسی هستی که به من ملحق خواهی شد . با شنیدن این خبر خوشحال شدم و خندیدم

امالی صدوق ص595 و امالی طوسی ج 1 ص 191                

                                                                                                                     ۸۹/۲/۲۲                           

 

 

۱۷-    عطر و زینت در نماز

 

در اسلام ، به آرایش و عطر زدن و استفاده از بوهای خوش ، برای شوهر و محارم ، در منزل و یا در حال عبادت و نیایش ، سفارش شده و نوعی عبادت است ، آنچه نهی شده و سفارش به احتیاط کرده اند ، استفاده از عطر و آرایش برای نامحرمان یا در روابط اجتماعی است ، که عامل فساد می شود و حرام است . در این باره توجه به سفارش حضرت زهرا ( علیها السلام ) در لحظه های واپسین زندگی ضروری است که پس از وضوء گرفتن به اسماء بنت عمیس فرمود :    

هاتِی طِیبِی الذَّی اَتَطَیَّبُ بِهِ وَهَاتِی ثِیابِیَ الَّتی اُصَلِّی فِیها ، اِجلِسِی عِندَ رَأسی فَاِذا جَاءَ وَقتُ الصَّلوهِ فَاَقیمینی فَاِن قُمتُ وَاِلّا فَارسِلِی اِلی عَلِیٍّ    

" ای اسماء ! عطر مرا ، همان عطری که همیشه می زنم و پیراهنی را که همیشه با آن نماز       می خوانم ، بیاور و بر بالینم بنشین ، هر گاه وقت نماز شد ، مرا از خواب بیدار کن ، اگر بیدار شدم که نماز می گزارم و اگر بیدار نشدم ، کسی را دنبال حضرت امیر ( علیه السلام ) بفرست تا بیاید . "

کشف الغمّه ج 2 ص 62

                                                                                    ۲۱/۲/۸۹

 

۱۶-    لحظه ای که زن به خدا نزدیک تر است  

پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) از یاران خود پرسید : در کدام لحظه ، زن به خدا نزدیک تر است ؟ پاسخ مناسبی مطرح نشد ، تا این که حضرت زهرا ( علیها السلام ) سوال پدر را شنید و پاسخ داد :

اَدنی ما تَکُونُ مِن رَبَّها اَن تَلزَمَ قَعرَ بَیتِها 

" آن لحظه ای که زن در خانه خود می ماند و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد ، به خدا نزدیک تر است "

 

بحار الانوار ج 43 ص 92 و نوادر راوندی ص 14 

                                                                                                                                        ۸۹/۲/۲۰

 

 ۱۵-    دعا برای گناهکاران امت   

اسماء ، همسر جعفر طیار نقل می کند ؛ در لحظه های پایانی زندگانی حضرت زهرا ( علیها السلام ) متوجه آن بزرگ زنان عالم بودم . ابتدا غسل کرده و لباس ها را عوض کرد و در خانه مشغول راز و نیاز با خدا شد . جلو رفتم ، حضرت زهرا ( علیها السلام )  را دیدم که رو به قبله نشسته و دستها را به سوی آسمان بر آورده و چنین دعا می کند :  

اِلهی وَ سَیِّدِی اَسئَلُکَ بِالذَّینَ اصطَفَیتَهُم وَ بِبُکاءِ وَلَدیَّ فِی مُفارَقَتِی ، اَن تَغفِرَ لِعُصَاهِ شِیعَتِی وَ شِیعَهِ ذُرِّیَّتِی   

" پروردگارا !بزرگا ! به حق پیامبرانی که آن ها را برگزیدی و به گریه های حسن و حسین (علیهم السلام ) در فراق من ، از تو می خواهم از گناه کاران شیعیان من و شیعیان فرزندان من درگذری "

 

کوکب الدرّی ج 1 ص 196 : علامه حائری مازندرانی 

                                                                                                                                   ۸۹/۲/۱۹ 

 

۱۴-   محکوم کردن مهاجمان و دفاع از حضرت امیر ( علیه السلام )   

امام صادق ( علیه السلام ) نقل می فرماید که : وقتی مهاجمان به خانه امیرالمومنین ( علیه السلام ) یورش آوردند که درب خانه را بشکنند یا بسوزانند و وارد منزل شوند ، حضرت زهرا ( علیها السلام ) پشت درب منزل رفته ، خطاب به عمر ( لع ) که پیشاپیش مهاجمان بود ، فرمود :

 

وَیحَکَّ یا عُمَرُ ما هذِهِ الجُراَهُ عَلَی اللهِ وَ عَلَی رَسُولِهِ ؟تُرِیدُ اَن تَقطَعَ نَسلَهُ مِنَ الدُّنیا و تُفنِیَهُ ؟ وَ تُطفِی ءَنُورَاللهِ ؟ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ 

" وای بر تو عمر ( لع ) ! این چه جرأت و جسارتی است که نسبت به خدا و رسول خدا کرده ای ؟ آیا می خواهی نسل رسول خدا را نابود کنی ؟ و از میان برداری ؟ آیا می خواهی نور خدا را خاموش کنی ؟ خداوند نور خود را حفظ می کند و تداوم می بخشد ."

بحار الانوار ج ۵ ص ۱۸ ( طبع قدیم ) بحار جلد ۲۸ ص ۳۳۹

                                                                                     ۸۹/۲/۱۸

 

۱۳-    دفاع در برابر هجوم به منزل حضرت امیر ( علیه السلام )

 

پس از ماجرای سقیفه و سرپیچی عده ای از بیعت با ابوبکر ( لع ) ، برای آن که به خیال خودشان مرکز تجمع مخالفان را مورد تهدید قرار دهند ، به خانه امام یورش آورند . عمر ( لع ) ، قنفذ ( لع ) و  طرفداران آنها تهدید می کردند ؛ اگر علی ( علیه السلام ) برای بیعت به مسجد نیاید ، خانه را آتش می زنیم !! فاطمه ( علیها السلام ) در دفاع از امام در برابر مهاجمان فرمود :

 

" شما ای گمراهان و دروغگویان ! چه می گویید و چه می خواهید ؟ ای عمر ( لع ) ! آیا از خدا پروا نداری ؟ این گونه می خواهی وارد خانه من شوی ؟آیا با حزبت که حزب شیطان است مرا می ترسانی ؟ در حالی که حزب شیطان ناتوان است ! وای بر تو ! این چه جرأت و جسارتی است که بر خدا و پیامبر او داری ؟ آیا می خواهی دودمان پیامبر را نابود کرده و نور خدا را خاموش ؟ آگاه باش که خداوند نور خود را فروزان و جاودانه نگه می دارد . از شرکت و حضور در میان نامحرمان پرهیز داشتم ، اما تهاجم و طغیان تو ، مرا از خانه بیرون کشید و حجت را بر تو و دیگر گمراهان تمام کرد. سوگند به خدا ! چون کراهت دارم که بی گناهان دچار بلا و گرفتاری شوند ، دست از نفرین بر   می دارم . اگر چنین نبود ، می دانستی که سوگند و نفرین من به سرعت تحقق می یافت و عذاب خدا فرو می بارید."

پس از کوبیده شدن بین درب و دیوار و به شهادت رسیدن حضرت محسن ( علیه السلام ) فرمود : " ای پدر ! ای رسول خدا ! بنگر که با دختر مورد علاقه تو چنین رفتار می شود . آه ای فضّه ! بیا و مرا دریاب . سوگند به خدا ! فرزندی که در شکم داشتم کشته شد . "

 

الوافی ج ۲ ص ۱۸۸ و اصول کافی ج ۱ص ۴۶۰ و ارشاد دیلمی ص ۱۷۶ 

                                                                                                                                                   ۸۹/۲/۱۷

 

۱۲-    میهمان نوازی فاطمه ( علیها السلام )

 

مرد گرسنه ای در مسجد مدینه به پا خاست و گفت : ای مسلمانان ! از گرسنگی به تنگ آمده ام ، مرا میهمان کنید . پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) فرمود : چه کسی این مرد را امشب میهمان می کند ؟ حضرت امیر ( علیه السلام ) فرمود : من یا رسول الله !

 

حضرت کمی بعد وارد منزل شد و از فاطمه زهرا ( علیها السلام ) پرسید : آیا غذایی در منزل داریم ؟ میهمان گرسنه آورده ام . حضرت زهرا ( علیها السلام ) ایثارگرانه فرمود : 

ما عِندَنا اِلّا قُوتُ الصَّبِیَّهِ وَ لکِنِّا نُؤثِرُ بِهِ‌ضَیفَنا 

( در خانه غذایی نیست ، مگر به اندازه خوراک دختر بچه ، اما امشب ایثار می نماییم و گرسنگی را تحمل می کنیم و همین مقدار غذا را به میهمان می بخشیم )

 

تفسیر برهان ج ۴ ص ۳۱۷ و امالی طوسی ج ۱ ص ۱۹۰ و بحار الانوار ج ۳۶ ص ۵۹ 

                                                                                                                                                       ۸۹/۲/۱۶

  ۱۱-    دفاع از حضرت امیر ( علیه السلام )

 

در نکوهش پیمان شکننان و مردم بی تفاوت و ساکت فرمود :

 

 ای مردم ! که به سوی سخن باطل شتابانید و اعمال زشت و ریاکارانه اینها را نادیده می گیرید . آیا در قرآن تدبّر و تامل نمی کنید ؟ یا بر دلهاتان مهر و قفل زده شده است ، که سخن حق را نمیشنوید ؟ نه ! بلکه اعمال سوء و کردار بد شما است که پرده بر دلهاتان کشیده و گوش ها  و چشم های شما را گرفته است ! و چه بد تاویل و تفسیری از دین و آیین کردید و چه بد نظریه و رایی دادید که حق را از اهلش گرفتید و به دست نااهلان دادید و چه بد معاوضه و معامله ای کردید که دنیا را گرفتید و آخرت را از دست دادید .

به خدا سوگند ! این بار گناه و ستمی را که کردید گران خواهید یافت و سرانجامش را سخت و دشوار در آن روز که پرده از کار شما برداشته شود و کیفری که در انتظار شماست ، آشکار گردد و عذابی را که خداوند متعال برای شما آماده کرده که گمان آن را نداشته اید ، بر شما نمایان گردد و در آن روز است که اهل باطل دچار زیان و خسران می گردد . 

 احتجاج طبرسی ص ۱۰۶ و کتاب عوالم ج ۱۱ ص ۴۷۶    

                                                                         ۸۹/۲/۱۵

۱۰-    فاطمه ( علیها السلام ) و نکوهش پیمان شکننان 

آنگاه که کودتاگران سقیفه تصمیم گرفتند به خانه ولایت تهاجم کنند و فریب خوردگان نزدیک خانه امیر المومنین ( علیه السلام ) گرد آمده و تسلیم توطئه ها بودند ، دختر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) از خانه بیرون آمد و در کنار درب ورودی منزل ایستاد و خطاب به مردم کوچه و بازار فرمود :

 

" من ملتی را مثل شما نمی شناسم که این گونه عهد شکن و بد برخورد باشند ، جنازه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) را بر روی دست ما گذاشته و رها کردید و عهد و پیمان های میانتان را بریدید و فراموش نمودید و ولایت و رهبری امیرالمومنین ( علیه السلام ) و ما اهل بیت را انکار کردید و حق مسلم ما را باز نگرداندید . گویا از آن چه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) در روز غدیر فرمود ، آگاهی ندارید ؟

سوگند به خدا ! رسول گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله ) در آن روز ، ولایت و رهبری امیرالمومنین ( علیه السلام ) را مطرح کرد و از مردم بیعت گرفت ، تا امید شما فرصت طلبانِ تشنه قدرت را قطع نماید ، ولی شما رشته های پیوند معنوی میان رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) و خودتان را پاره کردید .این را بدانید که خداوند در دنیا و آخرت ، بین ما و شما داوری خواهد کرد "

حدیث از الامامه و السیاسه ص۱۲ و الاحتجاج ص۵۱/۸۰ و بحار الانوار ج۲۸ ص۲۰۵ 

                                                                                                                                          ۸۹/۲/۱۴

 

۹-    حوریان بهشتی و شوق دیدار فاطمه ( علیها السلام ) 

سلمان فارسی می گوید:با دعوت حضرت امیر ( علیه السلام ) به منزل حضرت زهرا ( علیها السلام ) رفتم ، تا آن حضرت مرا دید ، فرمود :

 

یا سَلمانُ جَفَوتَنی بَعدَ وَفاهِ اَبی

( ای سلمان ! پس از وفات پدرم به من جفا کرد ) 

و آنگاه اجازه نشستن داد و فرمود :

 

( بنشین و درست بیندیش در آن چه که برای تو بازگو می کنم . دیروز در اینجا نشسته بودم و فکر می کردم که با وفات رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) وحی الهی از ما قطع گردید و از رفت و آمد ملائکه دیگر خبری نیست . ناگاه درب منزل باز شد و سه دختر وارد شدند که از نظر زیبایی ، شادابی و خوش بویی بی مانند بودند و هیچ چشمی به زیبایی آنان ندیده است . از جایم برخاسته ، به سوی آنان رفتم ، حال آنکه چندان خوش آیند من نبود . پرسیدم : از زنان مکه اید یا مدینه ؟ .

 

بهشتی و عاشقان دیدار تو هستیم که پروردگار ما را به سوی تو فرستاده است . 

از آن یک که بزرگ تر می نمود ، پرسیدم : اسم تو چیست ؟ جواب داد : مِقدُوه .گفتم : چرا مِقدُوه؟ گفت : برای زندگی با مقداد ابن اسود آفریده شده ام . از دیگری پرسیدم : نام تو چیست ؟ گفت :  ذَرَّه . گفتم تو در دیدگاه من بزرگ و نجیب می آیی، چرا ذَرَّه ؟ گفت : برای همسری با ابوذر غفاری خلق شده ام . از سومی پرسیدم : تو چه نام داری ؟گفت : سلمی . پرسیدم چرا سلمی نامیده شدی؟ گفت : خداوند مرا برای سلمان فارسی غلام پدرت آفریده است . سپس حوریان بهشتی خرمایی تازه ، که خوش بو تر از مشک بود به من بخشیدند ).

 

سلمان فارسی می گوید : آن حضرت مقداری از آن خرما را به من عطا فرمود . خرما ها را برداشته ، در کوچه های مدینه به طرف منزل می رفتم ، به هر کس از اصحاب رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) می رسیدم ، می پرسید : چه بوی عطر دلنشینی ! آیا مشک با خود حمل می کنی ؟

 

حدیث از بحار الانوار ج۲۲ ص ۳۵۲ و ج ۴۳ ص۶۶ و ج ۹۱ ص ۲۲۶ و دلائل الامامه ص ۲۸ 

                                                                                                                                                   ۸۹/۲/۱۳

۸-    نگرانی از کیفیت حمل جنازه بانوان

اسماء بنت عمیس می گوید : وقتی نگرانی حضرت زهرا ( علیها السلام ) را دیدم که به حضرت امیر ( علیه السلام ) فرمود :

 

اُوصیکَ یَابنَ عَمٍّ اَن تَتَّخِذَلی نَعشاً فَقَد رَاَیتُ المَلائِکَهَ صَوَّرُوا صُورَتَهُ 

" وصیت می کنم به شما ای پسر عمو ! که برای من تابوتی درست کنید ، همانگونه که ملائکه شکل آن را به من نشان داده اند "

خدمت آن حضرت توضیح دادم :

در سرزمین حبشه ، تابوتی برای حمل جنازه ها درست می کنند که بدن میت را می پوشاند و سپس به وسیله چوب های تر و شاخه های نازک درخت ، شکل و قیافه آن را ترسیم کردم .

 

حضرت زهرا ( علیها السلام ) خوشحال شد و فرمود :

 

اِصنَعی لی مِثلَهُ اُستُرِینی سَتَرَکِ اللهُ مِنَ النّارِ 

" برای من تابوتی مثل آن درست کن و مرا با آن بپوشان ، خدا تو را از آتش دوزخ حفظ نماید "

حدیث از کشف الغمه ج ۲ ص۶۷ و ذخائر العقبی ص ۵۳ 

                                                                                                          ۸۹/۲/۱۲

 

 

۷- حجاب و پوشش فاطمه ( علیها السلام )

 

مردی نابینا پس از اجازه گرفتن ، وارد منزل امیرالمومنین ( علیه السلام ) شد . پیامبر اکرم  ( صلی الله علیه و آله ) مشاهده فرمود که حضرت زهرا ( علیها السلام ) برخاست ، فرمود : دخترم ! این مرد نابیناست . پاسخ داد :

 

اِن لَم یَکُن یَرانِی فَاِنّی اَرَآهُ وَ هُوَ یَشُمُّ الرِّیحَ

 

( پدر ! اگر او مرا نمی بیند ، من او را می نگرم ! اگر چه او نمی بیند ، اما بوی زن را استشمام می کند )

رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود : شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی .

حدیث از مناقب ص ۳۸۰ و بحار الانوار ج ۴۳ ص ۹۱ و ج ۱۰۱ ص ۳۸ 

                                                                                                                                       ۸۹/۲/۱۱

 

۶-    تلاش برای جلب رضایت پیامبر ( صلی الله علیه و آله )

 

شیخ صدوق نقل می کند : رسول گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله ) هر گاه به مسافرت می رفت با فاطمه ( علیها السلام ) خداحافظی می کرد و وقتی از سفر بر می گشت ، ابتدا به دیدن فاطمه    ( علیها السلام ) می شتافت . در یکی از مسافرت های پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) ، حضرت زهرا ( علیها السلام ) دو دستبند نقره و یک جفت گوشواره برای خویش ویک پرده برای درب منزل خرید ، پیامبر  ( صلی الله علیه و آله ) از مسافرت بازگشت و به دیدار دخترش شتافت .

 

پس از مشاهده پرده خانه و زیور آلات ساده فاطمه ( علیها السلام ) ، توقف کوتاهی کرد و به مسجد رفت . حضرت زهرا ( علیها السلام )  با خود اندیشید که پدر ناراحت است و فوری دستبند ،   گوشواره و پرده خانه را در آورد و خدمت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرستاد و پیام داد :

 

تَقرَاُ عَلَیکَ اِبنَتُکَ اَلسَّلامَ وَ تَقُولُ : اِجعَل هذا فی سَبیِلِ الله

 

"دخترت بر تو سلام می فرستد و می گوید که این زیور آلات اندک را نیز در راه خدا انفاق کن"

 

پیامبر اکرم  ( صلی الله علیه و آله ) پس از مشاهده بخشش و ایثار فاطمه ( علیها السلام ) سه بار فرمود :

فَداها اَبُوها

" پدرش فدا او باد "

 

   حدیث از مسند احمد ج ۵ ص ۲۷۵و بحار الانوار ج ۴۳ ص ۲۰

                                                                                                                                                                                                                 ۸۹/۲/۱۰

  ۵-   امیر ( علیه السلام ) در لسان زهرا ( علیها السلام )

 

برای شناساندن انسانی خداگونه در زمین ، قلم ها و زبان ها عاجزند ، باید از سخنان حضرت زهرا ( علیها السلام ) برای شناسایی امیرالمومنین ( علیه السلام ) یاری طلبید . حضرت فاطمه ( علیها السلام ) در برابر یکی از افراد نادان مدینه که خفاش صفت ، برابر آفتاب وجود امام ، زبان به سرزنش گشوده بود ، فرمود : می دانی علی ( علیه السلام )  کیست ؟

 

وَ هُوَ الاِمامُ الرَّبانی وَ الهَیکَلُ النُّورانی ، قُطبُ الاَقطابِ وَ سُلالَهُ الاَطیابِ النّاطِقُ بِالصَّوابِ ، نُقطَهُ دائِرَهِ الاِمامَهِ وَ اَبُو بُنَیهِ الحَسَنِ وَ الحُسَینِ الَّذینَ هُما رَیحانَتَی رَسُولِ اللهِ سَیَّدی شَبابِ اَهلِ الجَنَّهِ.

 

" علی ( علیه السلام ) امامی ربانی و الهی ، و هیکلی نورانی و مرکز توجه همه عارفان و خدا پرستان و فرزندی از خاندان پاکان ، گوینده به حق و روا ، جایگاه اصلی و محور امامت ، و پدر حسن و حسین دو دسته گل پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) و دو بزرگ و سرور جوانان اهل بهشت است "

حدیث از ریاحین الشریعه ج 1 ص 93 : علامه محلاتی  

                                                                                                                                                 ۸۹/۲/۹

 ۴-    نقش تربیتی پیامبر و امیر ( علیهما السلام ) 

  

حضرت زهرا ( علیها السلام ) با توحه به ضرورت الگوهای کامل تربیتی در جامعه انسان ها ، به نقش تربیتی پیامبر و حضرت امیر ( علیه السلام ) اشاره کرد و فرمود :

 

اَبَوا هذِهِ الاُمَّهِ مُحَمَّدُ وَ عَلِیُّ ( علیهما السلام ) یُقیمانِ اُوَدَهُم وَ یُنقِذانِهِم مِنَ العَذابِ الدّائِمِ اِن اَطاعُوهُما وَ یُبیحانِهِمِ النَّعیمَ الدّائِمَ اِن وافَقُوهُما

 

" محمد و  علی ( علیهما السلام ) پدران امت اسلام می باشند ، کجی را راست و انحرافات را اصلاح می نمایند . اگر مردم ایشان را اطاعت کنند ، این دو آنها را از عذاب جاویدان نجات می دهند .      و اگر مردم با ایشان موافق و همراه باشند، این دو ،نعمت های پایدارخداوندی را ارزانی شان دارند. "

حدیث از تفسیر امام حسن عسکری ( ع ) ص 330 و بحار ج23 ص 259 

  

                                                                                                            ۸۹/۲/۸

  ۳-    حالات معنوی فاطمه ( علیها السلام ) در شب ازدواج 

شب ازدواج و آغاز لحظه های شروع یک زندگی نوین برای هر زن و مردی شیرین و خاطره انگیز است . بسیاری این لحظه های شیرین را به انواع گناه می آلایند و فکر می کنند ، هر گونه زشتی و پلیدی می تواند مجاز باشد .

باید دید که کامل ترین الگوی بانوان جهان ، حضرت فاطمه ( علیها السلام ) در شب عروسی چه حالاتی دارد ؟ و زندگی مشترک با همسرش را چگونه شروع می نماید ؟

حضرت امیر ( علیه السلام ) شب عروسی ، فاطمه زهرا ( علیها السلام ) را نگران و گریان دید . پرسید : چرا ناراحتی ؟

حضرت زهرا ( علیها السلام ) پاسخ داد :

 

تَفَکَّرتُ فی حالِی وَ اَمرِی عِندَ ذَهابِ عُمرِی وَ نُزُلی فی قَبری فَشَّبهتُ دُخُولی فی فِراشی بِمَنزِلی  

 

کَدُخُولی اِلی لَحَدی وَ قَبری فَأَََََنشِدُکَ اللهَ إِن قُمتَ اِلی الصَّلاهِ فَنَعبُدُ اللهَ تَعالی هذِهِ اللَّیلَهَ

 

" پیرامون حال و رفتار خویش فکر کردم . به یاد پایان عمر و قبر خویش افتادم که امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزی دیگر از اینجا به طرف قبر و قیامت خواهم رفت ، پس تو را به خدا سوگند می دهم که : بیا تا به نماز بایستیم و با هم در این شب خدا را عبادت کنیم . "

 

حدیث از ارشاد شیخ مفید ج 1 ص 270  

 

                                                                                                                   ۸۹/۲/۷ 

۲ -    ارزش ها در ازدواج  

در امر مقدس ازدواج که پایه تربیت انسان های کامل است ، نباید به ارزش های دروغین و آداب و رسوم ناروا و ناپسند توجه نمود ، بلکه سلامت جسم و جان و دین دخترو پسر را باید بر اساس پذیرش قرار داد .

بزرگان قبایل و سرمایه داران ، با باورهای زشت مادی و جاهلی ، از دختر پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) خواستگاری نمودند ، ولی جواب منفی شنیدند . پیامبر و فاطمه ( علیها السلام ) در شرایطی به ازدواج حضرت امیر ( علیه السلام ) پاسخ مثبت دادند که نه سرمایه ای داشت و نه باغ و زمین و اموالی فراهم آورده بود .

در این ازدواج مقدس ، توجه فاطمه ( علیها السلام ) به ارزش های معنوی و سلامت و عصمت همسر آینده اش بود . وقتی صبح عروسی پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) پرسید :

 

کَیفَ رَأیتِ زَوجَکِ ؟

 ( دخترم ! شوهرت را چگونه دیدی ؟ )

پاسخ داد :

یا اَبَهَ خَیرُ زَوجٍ

 ( ای پدر ! بهترین شوهر دیدم )

احادیث از ریاحین الشریعه ج 1 ص 101 و بحار الانوار ج 43 ص 133          

                         ۸۹/۲/۶

    

 

  ۱-    هماهنگی با حضرت امیر ( علیه السلام )

 

پس از ماجرای سقیفه و انزوای اهل بیت ( علیهم السلام ) ، سران سقیفه برای جلب افکار عمومی مردم به فکر چاره افتادند ، تا به گونه ای از حضرت زهرا ( علیها السلام ) دلجویی کنند . به همین منظور اجازه ی ملاقات می خواستند و تظاهر به جبران اشتباهات می کردند .

اما فاطمه ( علیها السلام ) در تداوم یک مبارزه منفی همه جانبه ، هر گونه پیشنهادی را رد می نمود و موضع اعتراض یا سکوت و بیزاری را ادامه می داد .

روزی حضرت امیر ( علیه السلام ) وارد منزل شد و فرمود : فاطمه جان ! ابوبکر ( لع ) و عمر ( لع ) در پشت درب خانه منتظر اجازه ورود می باشند ، نظر شما چیست ؟ فاطمه ( علیها السلام ) در برابر شوهر فرمود :

 

 اَلبَیتُ بَیتُکَ وَالحُرَّهُ زَوجَتُکَ فَافعَل ما تَشَآءُ

 

( علی جان ! خانه ، خانه ی توست و من همسر تو هستم ، هر آنچه می خواهی انجام ده )  

 

۸۹/۲/۵

                                                                                                                                               

                         

                                                                                          

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد