امامان این امت دوازده نفرند ۵

          ابن جوزی در کتاب ((کشف المشکل)) در جواب این توجیهات وجه دیگری نقل کرده است و از قول (ابوالحسین بن منادی) که درباره ((مهدی)) جزوه ای گرد آوری کرده است ، می گوید : ممکن است که این موضوع مربوط به بعد از مهدی ای باشد که در آخر الزمان خروج می کند ؛ زیرا من در کتاب " دانیال " دیده ام که هنگامی که مهدی وفات کند ، پنج تن از نوادگان سبط اکبر به حکومت می رسند ، سپس پنج تن از نوادگان سبط اصغر ، پس از آن آخرینشان مردی از نوادگان سبط اکبر را وصی خود می گرداند و به این ترتیب ((دوازده نفر)) حاکم می شوند که هر یک از آنان امام و مهدی هستند و در روایت دیگری شش تن از اولاد حسن و پنج تن از اولاد حسین و یک نفر از غیر ایشان به حکومت می رسند و پس از آن فساد عالم گیر می شود ... . ابن حجر اما در صواعق این روایت را واهی و غیر قابل اعتماد دانسته است ... . در مورد حدیث نبوی مورد اشاره روایات متفاوت و تفسیر و توجیهات  غیر منطقی دیگری نیز در کتب اهل سنت آمده است و علمای مکتب خلفاء در این مورد به دیدگاه واحدی نرسیده اند و در بیان روایاتی که پیامبر (ص) اسامی آن دوازده تن را اعلام فرموده اند نیز اهمال و اغماض نموده اند !

اسامی دوازده تن در مکتب خلفاء :

1 – امام جوینی از عبدالله بن عباس روایت نموده که رسول خدا فرمودند : ( من آقای پیامبران و علی بن ابی طالب آقای اوصیاست ، همانا اوصیای پس از من دوازده نفرند که اولینشان علی بن ابی طالب و آخرینشان مهدی است . ) در جایی  دیگر نیز از قول حضرت رسول آورده است : همانا خلفای من و اوصیایم و حجتهای خدا بر مردم ، پس از من دوازده نفرند . اولینشان برادرم و آخرینشان فرزندم خواهد بود . پرسیده شد : ای رسول خدا ! برادر شما کیست ؟ فرمود : علی بن ابی طالب  . پرسیده شد : فرزند شما کیست : آن ، مهدی است . کسی که زمین را پر از عدل و داد می کند ، همانگونه که از ظلم و ستم انباشته شده است . قسم به آن که مرا بشارتگر و بیم دهنده بر حق فرستاد ، اگر از دنیا باقی نماند مگر یک روز ، خداوند این روز را آنقدر طولانی کند تا فرزند من مهدی در آن خروج کند و روح خدا عیسی بن مریم فرود آید و در پس او نماز بگزارد و زمین از نور پروردگارش روشن گردد و فرمانروایی اش مشرق و مغرب را فرا گیرد ... . و در جایی دیگر نیز از قول حضرت محمد (ص) آورده است :

من و علی و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین پاکیزگان و معصومانیم .

***        ***        ***

اما سیاست حاکم بر مکتب خلفاء در طی اعصار گذشته بر آن بوده که امثال اینگونه احادیث معتبر را از دسترس امت اسلام بدور داشته و بر آنها پوشیده دارند و  بخش کثیری از علما و پیروان آن مکتب در این راه تلاش شایانی نموده اند !

                                         ادامه دارد ......

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد