بحث در مورد کلاه شرعی
کلاه شرعی یا تصرف در قانون ثابت شرعی به منظور برگرداندن آن قانونی دیگر با عملی ظاهرا درست ولی باطنا نادرست می باشد . * مثلا در مساله ربا ، بعضی مقدار پول اضافی را که می خواهند از بدهکار بگیرند در برابرش یک قوطی کبریت یا یک شاخه نبات و ... به وی می دهند و آن را به قیمتی به وی می خواهند بدهند که در عرف قابل توجیه نمی باشد و با این کار , عمل خود را از ربا به خرید تغییر نام می دهند .
این نوع کلاه شرعی مربوط به ربا به هیچ وجه جایز نیست .
پیلمبر اکرم صلی الله علیه و آله به امیر المومنین علیه السلام فرمودند :
ای علی ! این مردم پس از من نسبت به ثروتشان مورد آزمایش قرار می گیرند .
1- دیندار بودن را منتی بر خدا قرار می دهند و با این حال انتظار رحمتش را دارند .
2- از قدرت و خشم الهی خود را در امان می بینند .
3- حرام را با شبهات دروغین و هوسهای غافلانه حلال می شمارند .
4- شراب را به نام نبیذ
5- رشوه را به نام هدیه
6- و ربا را به نام معامله حلال می دانند .**
* دکتر صبحی محمصاتی ، فلسفه قانون گذاری در اسلام ، ترجمه اسماعیل گلستانی ( تهران ، 1385 ) ص 208-218
** نهج البلاغه ، خطبه 156
یاسر، خادم امام رضا علیه السلام می گوید: آن بزرگوار به ما فرموده بودند: «اگر بالای سرتان ایستادم و شما به غذاخوردن مشغول بودید، برنخیزید تا غذایتان تمام شود.» به همین جهت، بسیار اتفاق می افتاد که امام علیه السلام ما را صدا می کردند و در پاسخ ایشان می گفتند به غذا خوردن مشغولند. و آن حضرت می فرمودند: بگذارید غذایشان تمام شود.
(فروع کافی، ج6، ص 298)