اعجاز قرآن از نظر علوم روز ۲

                                 قرآن و حرکت زمین ۲

نکته جالب دیگر تشبیه حرکت زمین به حرکت ابرها است که از این تشبیه زیبا دو چیز استفاده می گردد:

1- این که حرکت سریع را به حرکت ابرها تشبیه می کنند، حدیث «الفرصة تمّر مرّ السّحاب» (فرصت ها هم چون ابرها به سرعت درگذرند) نمونه ای از این مطلب است؛ یعنی حرکت زمین بسیار سریع است.

ابن عباس مفسر معروف اسلامی در تفسیر آیه می گوید: «ای تسیر سیرا حثیثاً مثل مرّ السحاب» یعنی با سرعت زیاد هم چون سرعت ابرها در حرکتند.

1-  حرکت ابرها با نهایت آرامش و بدون سروصدا انجام می پذیرد، حرکت کره زمین به دور خود نیز کاملا آرام و خالی از هرگونه اضطراب و سروصداست.

آیه دیگری که به حرکت زمین اشاره دارد آیه 53 سوره طه است که می گوید:

«الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الأرضَ مَهداً و سَلَکَ .... »

«پروردگار من کسی است که زمین را برای شما گهواره قرار داد و .....»

در این آیه شریفه به حرکت زمین یک اشاره زیبا و لطیفی گردیده و با یک رمز جالب، به حرکت زمین اشاره می نماید و مطلبی را که قرنها پس از نزول قرآن برای بشر روشن شد، بیان می‌کند و از کره زمین با لفظ "مهد" تعبیر می‌کند که برای بچه‌های شیرخوار به کارمی‌برند تا دراثر حرکت آن، به خواب واستراحت بپردازند. کره زمین نیز برای بشر حکم گهواره را دارد که دراثر حرکت وضعی وانتقالیش، حالت آرام بخشی به ساکنینش می‌بخشد و همانطوری که نتیجه تکان وحرکت گهواره، پرورش واستراحت بچه است، نتیجه حرکت روزانه وسالانه زمین نیز پرورش انسانها و پرورش تمام موجودات این جهان می‌باشد. اما چون این آیه در دورانی فرود آمده است که تمام مردم و دانشمندان آن دوران بر سکون وعدم حرکت زمین، عقیده داشتند وثابت بودن کره زمین در میان آنان یکی از مطالب ضروری و غیر قابل تردید محسوب می‌شد قرآن به این مساله علمی بطور اجمال و با ظرافت اشاره کرده تا آیندگان، کامل بفهمند.

در مقاله بعد به موضوع قرآن و زوجیت در جهان گیاهان از مجموعه اعجاز قرآن از نظر علوم روز خواهیم پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد