امامان این امت دوازده نفرند ۳

حیرت علماء اهل سنت در تفسیر این حدیث :

دانشمندان مکتب خلفاء دربیان مقصود از(امامان دوازده گانه)که در این روایات امده است،دچار حیرت و زحمت و تکثر عقاید گردیده اند .

ابن عربی در شرح سنن ترمذی آورده است : ما امیران پس از رسول (ص) را برشمردیم : ابوبکر ، عمر ، عثمان ، علی ، حسن ، معاویه ، یزید ، معاویه بن یزید ، مروان ، عبدالملک مروان ، ولید ، سلیمان ، عمربن عبدالعزیز ، یزید بن عبدلملک ، مروان بن محمد بن مروان ، سفاح و ... (تا اینکه شمارگان آنها به بیست و هفت نفر تا عصر خود ابن عربی - عصر عباسی -  می رسد .) اگر از مجموع آنها دوازده نفر را به صورت ظاهر شمارش کنیم ، آخرین آنها سلیمان بن عبدالملک است و اگر به معنای واقعی خلیفه نظر داشته باشیم ، تنها پنج نفر برای ما باقی می ماند : خلفای چهار گانه و عمربن عبدالعزیز ؛ بنابراین من معنایی برای این حدیث نمی یابم . قاضی عیاش اما در جواب این سخن می گوید : این اعتراضی نادرست است زیرا پیامبر (ص) نفرموده اند تنها دوازده نفر به ولایت می رسند و این مطلب از اضافه شدن بر تعداد آنها منع نمی نماید (شرح نووی بر صحیح مسلم و فتح الباری) ؛ و سیوطی در تاریخ الخلفاء می گوید : مراد  حدیث ، دوازده نفر خلیفه در طول تاریخ اسلام است که برحق باشند و الزامی به پی درپی بودن خلافت ایشان نیست و در فتح الباری اضافه می کند : یقینا از این تعداد خلفای چهارگانه درگذشته اند و بقیه نیز می بایست تا پیش از وقوع قیامت به خلافت برسند .از قول ابن جوزی نیز در تاریخ الخلفاء آمده است : مراد از فتنه و آشوب پیش از قیامت در حدیث فتنه هایی مانند خروج دجال و بعد از آن می باشد .

 البته سیوطی در الصواعق المحرقه و تاریخ الخلفاء به این نتیجه می رسد : از این دوازده نفر خلفای چهارگانه ، حسن ، معاویه ، عبدا... بن زبیر و عمربن عبدالعزیز ، این هشت تن روی کار آمده اند  و احتمال اینکه مهدی و طاهر عباسی را به آنان به جهت پارسایی و عدالت خواهی ایشان اضافه کنیم وجود دارد که جمع آنها به ده تن می رسد و باز دو نفر باقی می ماند که مورد انتظارند و یکی از آنها (( مهدی )) آل محمد (ص) از اهل البیت خواهد بود . ( بنابراین در مکتب خلفاء دو امام منتظر خواهد بود که یکی از آنان مهدی (عج) می باشد در حالی که پیروان مکتب اهل بیت (ع) یک امام منتظر دارند .)

                           ادامه دارد.............

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد