تفسیر روایی آیات 2 و 3 سوره بقره

«ذَلِکَ الکِتابُ لارَیبَ فِیهِ هُدیً لِلمُتَّقِینَ (2) الَّذینَ یُومِنُونَ بِالغَیبِ وَ یَقِیمُونَ الصَّلوةَ وَ مِمَّا رَزَقناهُم یُنفِقُونَ(3)»

(آن کتابی است که هیچ شک و تردیدی در آن نیست و هدایتگر است برای پرهیزگاران.(2) کسانی که به غیب ایمان دارند و نماز را به پا می دارند و از آن چه به آنان روزی نموده ایم انفاق می کنند.(3))

-   فی تفسیر علی بن ابراهیم حدثنی ابی عن یحیی بن أبی عمرانعن یونس عن سعدان بن مسلم عن أبی بصیر عن أبی عبدالله علیه السّلام قال: «الکتاب» علی علیه السّلام لا شک فیه، « الَّذینَ یُومِنُونَ بِالغَیبِ» قال: یصدقون بالبعث و النشور و الوعد و الوعید.

در تفسیر علی بن ابراهیم ابابصیر از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمودند: مراد از کتاب، حضرت علی علیه السّلام است که شکی در آن نیست و منظور از یومنون بالغیب کسانی هستند که که برانگیختن مردگان و حساب و وعده قهر و عذاب را راست می پندارند.

-   فی کتاب کمال الدین و تمام النعمة باسناده الی عمر بن عبدالعزیز عن غیر واحد عن داود بن کثیر الرقی عن أبی عبدالله علیه السّلام فی قول الله عزّ و جل «الَّذینَ یُومِنُونَ بِالغَیبِ» قال: من أقر بقیام القائم علیه السّلام انه حق.

در کتاب کمال الدین و تمام النعمة از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمودند: منظور از آیه مذکور کسی است که اقرار کند که قیام حضرت مهدی همانا حق است.

(تفسیر نورالثقلین، جلد 1، صفحه 31)

-   عیاشی در تفسیرخود از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: «ذلک الکتاب» اشاره به علی علیه السّلام است و هیچ شک و تردیدی در آن نیست، چون کمالات او از سیره اش نمایان و فضایل او مخصوص و مورد تصریح از جانب خدا و رسول است و منظور از «الغیب» در آیه « الَّذینَ یُومِنُونَ بِالغَیبِ » هر آن چیزی است که از حواس انسان دور بوده باشد، مانند: توحید و یکتاپرستی خدا، نبوت انبیاء، قیام قائم، رجعت و دیگر اموری که ایمان به آنان مستلزم مشاهده یا حواس نیست بلکه با دلایل و علاماتی شناخته می گردند که خداوند متعال نصب فرموده است.

(ترجمه تفسیر شریف صافی، جلد 1، صفحه 109 و 110)

-   و عن ابن بابویه، قال حدثنا علی بن احمد بن محمد الدقاق رضی الله عنه، قال حدثنا محمد بن ابیعبدالله کوفی ... قال سألت الصادق علیه السّلام فی قول الله عزّ و جل « الم،ذَلِکَ الکِتابُ لارَیبَ فِیهِ هُدیً لِلمُتَّقِینَ، الَّذینَ یُومِنُونَ بِالغَیبِ» فقال المتقون شیعة علی علیه السّلام و الغیب الحجة الغائب و شاهد ذلک قوله تعالی «و یقولون لو لاانزل علیه آیة من ربه فقل انما الغیب لله فانتظروا انی معکم من المنتظرین.»

از امام صادق علیه السّلام سوال شد درباره آیه مذکور، ایشان فرمودند: متقین شیعیان امیرمومنان هستند و الغیب نیز منظور امام زمان است که از دیدگان غایب هستند.

(تفسیر برهان، جلد1، صفحه 53)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد